Pogacar & Van Aert mild voor parcoursbouwer Tour: 'Je kunt de wegen niet volledig vrijmaken'

Moet de parcoursbouwer beter zijn best doen of moeten de renners de hand in eigen boezem steken?

Van Aert

Naar jaarlijkste gewoonte krijgt Tourorganisator ASO er weer stevig van langs. Het parkoers is niet veilig, obstakels zijn niet goed aangeduid, de boarding staat niet recht... De verwijten van renners, ploegbazen en wielerliefhebbers zijn talrijk.

In de finale van de 12e etappe werd een kookpunt bereikt. Een verkeerseilandje in het midden van de weg was op geen enkele manier gesignaleerd. Geen bordje, geen steward met een fluitje, geen markeringen... niets. Gevolg: Aleksej Loetsenko knalde er aan hoge snelheid op.

De Kazach sleurde heel wat renners mee in zijn val. Primoz Roglic is het grootste slachtoffer. De Sloveen is te zwaar gehavend om de Tour te vervolgen en verscheen niet meer aan de start van de 13e etappe.

Tadej Pogacar, de patron en spreekbuis van het peloton, is naar eigen zeggen 'kapot' van de opgave van zijn landgenoot. "Ik vind het eerst en vooral heel jammer voor Primoz", vertelde de Sloveen aan Sporza. "Het is de juiste keuze om af te stappen. Jammer, want ik vond dat hij elke dag beter werd."

'Niet te vermijden'

De geletruidrager wil evenwel niet zijn gal spuwen op de parcoursbouwer. "Veiligheid verbetert elk jaar in de Tour met de signalisatie, maar het is nog niet perfect. Anderzijds: we hebben Google Maps, we krijgen alle info in de oortjes en alle teams kennen de obstakels."

"Je kunt de wegen niet volledig vrijmaken van obstakels. Dat is altijd al zo geweest. Dat kunnen we niet veranderen. We moeten misschien focussen op respect in het peloton. Het is gewoon jammerlijk dat zoiets gebeurt. Maar je kan het niet echt vermijden."

Te duur?

Parcoursbouwer Thierry Gouvenou beet stevig van zich af. "Alle obstakels wegnemen kost te veel geld en alles wordt goed aangeduid", klonk het. "Met dat eerste deel ga ik akkoord, met dat tweede deel niet", repliceerde Wout van Aert. "Zeker gisteren was het niet goed aangegeven."

"Alleen bij het begin van het dorpje stond iemand die floot en lawaai maakte om de middenberm aan te duiden, maar die berm werd onderbroken. Dat was supergevaarlijk."

Schuld bij renners

Tot slot vroeg Sporza ook Victor Campenaerts naar zijn visie. 'Vocsnor' wees vooral naar de renners zelf. "De Tour is 21 koersen in 3 weken in heel Frankrijk. Het is niet mogelijk om elk putje aan te geven. Het gevaar is vooral hoe wij rijden. Ik doe er zelf ook aan mee."

Nieuws
  • Cor Vos