Naar jaarlijkse gewoonte krijgt Tourorganisator ASO een hoop verwijten naar hun hoofd geslingerd. Dat gaat dan vooral over de veiligheid van het parkoers. Sinds de opgave van Primoz Roglic is het hek helemaal van de dam.
De Sloveen kwam ten val op 12 kilometer van de finish in Villeneuve-sur-Lot. De val werd veroorzaakt door een verkeerseiland dat onvoldoende was gesignaleerd. Het minste wat ze hadden kunnen doen, is een seingever met een fluitje op die plek zitten, maar dat was dus niet het geval.
Is de parcoursbouwer verantwoordelijk voor de opgave van Roglic? Zijn de obstakels echt zo slecht aangeduid? "Dat is jullie visie", vertelde een gefrustreerde Thierry Gouvenou, parcoursbouwers in deze Tour, aan Sporza.
Obstakel gecommuniceerd
Volgens de Franse ex-prof was de bewuste passage vooraf veelvuldig gecommuniceerd. "We hadden de avond voordien nog een communiquƩ gedeeld met de melding dat dit gevaarlijk kon zijn."
"Alle ploegen verkennen ook met hun wagens kort voor de koers passeert. Iedereen was ervan op de hoogte, maar helaas kan je niet alles wegnemen. Als je dat obstakel zou weghalen, dan kosten die werken meer dan 100.000 euro. En dat voor een koers die 5 seconden passeert."
Gouvenou koos voor de veiligste route richting de aankomst. "We hebben alle invalswegen bestudeerd richting Villeneuve-sur-Lot. Er was een route met heel veel rotondes, wat ook niet de beste oplossing was."
Dat er minder seingevers zijn dan in Vlaanderen? "We hebben er 9", countert Gouvenou. "We doen grote inspanningen. Je kan niet beweren dat de Tour de France slecht georganiseerd is."
Boplan
In Vlaanderen gebruikt men veiligheidsboarding van Boplan. Waarom zien we die revolutionaire nadarhekken niet in Frankrijk? "Je kunt de Franse wegen niet vergelijken met het Belgische wegennet", legt Gouvenou uit.
"Boplan heeft een goed systeem, maar dat is niet aangepast aan onze wegen. Die dranghekken nemen enorm veel plaats in. Zet die in de aankomstzone en er blijft nauwelijks plaats over voor de renners."
- Cor Vos