De iconische aankomst op de Nokereberg in Nokere Koerse verdwijnt. Dat heeft de organisatie van de Vlaamse eendagskoers besloten na een uitgebreide veiligheidsanalyse. De aankomst op de iconische kasseienhelling zorgde vaak voor valpartijen en daar willen de organisatoren vanaf.
Gevaarlijke slotkilometer
Vooral de afdaling in de laatste kilometer naar de voet van de hellende aankomst zorgde voor gevaarlijke situaties en valpartijen in. "Deze wordt vervangen door een rechte, hellende aankomststrook die de veiligheid van de renners beter waarborgt", valt te lezen op de website van Nokere Koerse.
De Belgische semi-klassieker is daarmee de tweede Vlaamse koers in korte tijd die haar parkoers aanpast omwille van de veiligheid. Eind november maakte de organisatie van Dwars door Vlaanderen bekend dat de Kanarieberg uit de route wordt geschrapt. Dat naar aanleiding van de dramatische valpartij van Wout van Aert in maart van dit jaar.
Nieuwe aankomst
Voor wie het schrappen van de gevaarlijke slotkilometer zwaar valt, komt de organisatie met een schrale troost. De nieuwe finishlijn wordt namelijk op een andere flank van de Nokereberg getrokken, op de Waregemsestraat. Het belooft een mooie aankomst te worden voor sterke sprinters en punchers. De laatste kilometer gaat namelijk aan vier procent gemiddeld omhoog.
De klassieke passage over de kasseienhelling van de Nokereberg wordt niet volledig geschrapt. De organisatie wil op de aankomst na namelijk zo weinig mogelijk veranderen aan de wedstrijd die dit jaar gewonnen werd door Tim Merlier en Lotte Kopecky. Daarom zal de oude finish drie keer worden aangedaan in het nieuwe parkoers.
Veiliger wielrennen
"Deze beslissing was niet gemakkelijk", schrijft de organisatie. "Maar in gesprek met renners en ploegen werd duidelijk dat veiligheid voorop moet staan. Met de nieuwe aankomst willen we de koers veilig houden voor onze renners en tegelijk verder bouwen aan de unieke identiteit en sfeer van Danilith Nokere Koerse."
De organisatie klopt zichzelf vervolgens op de schouders: "We evalueerden van een kermiskoers naar een semiklassieker. We waren de eersten wereldwijd met gelijk prijzengeld voor mannen en vrouwen. We lopen voorop in de strijd voor veiliger wielrennen en durven daar zelfs onze unieke aankomst voor aan te passen."
- Cor Vos