In gesprek met Sporza vertelt Küng over de veiligheid in de wielersport. "Als kind wilde ik skiër worden, maar dat mocht niet van mijn moeder, omdat ze dat gevaarlijk vond. Met wielrennen had ze geen probleem." Nu is dat door het toegenomen niveau veranderd, aldus Küng.
Al merkt hij dat een aantal dingen al verbeterd is, zoals de Boplan-plekken die worden gebruikt in de Vlaamse klassiekers. "In een sprint is het beter om tegen een Boplan-hek te vallen dan tegen metalen dranghekken. Het zou een goede zaak zijn als Boplan verplicht wordt in alle wedstrijden."
Wat volgens de Zwitser écht nog beter moet: de screening van parkoersen voorafgaand aan wedstrijden. "Niet door de UCI of een andere organisatie, maar wel door een onafhankelijke partij. Die kan dan oordelen of het parkoers veilig is of niet en of er in bepaalde stroken extra bescherming moet worden aangebracht."
Kanarieberg
In 2024 waren er meerdere zware crashes, vooral die in Dwars door Vlaanderen en Ronde van Baskenland sprongen eruit. "We vreesden al tien jaar dat er ooit eens een zware val zou gebeuren in de aanloop naar de Kanarieberg en de gevolgen groot zouden zijn. Dat de Kanarieberg nu geschrapt is uit Dwars door Vlaanderen, is een goede zaak."
Toch ziet Küng nog zeer gevaarlijke punten in de Vlaamse Ardennen. "De aanloop naar de Oude Kwaremont is eigenlijk exact hetzelfde. Tegen tachtig à negentig kilometer per uur vliegen we dan over een snelle en brede weg, in dalende lijn. Als twee renners elkaar daar ooit zouden aantikken met hun wielen, gaan er dertig renners tegen de grond. Hetzelfde geldt voor de afdaling richting Ronse."
Küng zegt dan ook dat er naar gekeken moet worden naar het parkoers. "We moeten ons afvragen of er andere mogelijke routes zijn. Maar de beklimmingen in de Vlaamse Ardennen liggen op een zakdoek bij elkaar, dus veel alternatieven zijn er niet. Het is een moeilijk topic."
- Cor Vos