KNWU: 'Koersen organiseren met burgermotards zoals in de Elfstedenrace lang niet altijd mogelijk'

De KNWU zet alles op alles om de wielerkalender in 2025 toch zo goed als mogelijk door te laten gaan. De oplossing zal vooral moeten liggen in de opleiding van burgermotards die koersen mogen begeleiden. 

Politie

De KNWU heeft in een overleg met de motorbegeleidingsteams en andere betrokken partijen de eerste aanzet gegeven om een opleiding op te zetten voor motorverkeersregelaars (MVR's) die wielerwedstrijden op de weg gaan begeleiden.  Onlangs maakte de Tweede Kamer via een amendement 215.000 euro vrij om te zorgen dat de wielersport zich kan inrichten op een toekomst met minder politiebegeleiding. Een gegeven dat zeer actueel is dit jaar omdat er minder politie beschikbaar is vanwege de NAVO-top van komende zomer, maar de plannen zetten ook in op de verdere toekomst.

Drie scenario's

Joost van Wijngaarden is als manager wedstrijdsport blij met de inzet van alle partijen om te doen wat mogelijk is in 2025 en de jaren daarna. "We kunnen organisatoren op dit moment drie scenario's bieden. De eerste is de begeleiding zoals die in de BetCity Elfstedenrace heeft plaatsgevonden met de inzet van tweehonderd verkeersregelaars. Dat is een wijze die zeker niet voor alle koersen is weggelegd."

"In dit geval werkte het in Friesland, maar in meer druk bezette gebieden als bij de Omloop der Kempen en Veenendaal-Veenendaal is dat niet mogelijk. Het is een werkwijze die we maar een beperkt aantal keer per jaar kunnen inzetten. Een tweede optie is het samenwerken tussen politiemotards en burgermotards op het moment dat de politie niet met een voltallig team kan afreizen.

"Een derde optie is zoals bij de Wielerdag Roden of de Omloop der Zevenheuvelen: organiseren op een omloop van 10-25 kilometer die door vaste verkeersbeveiligers beschermd kan worden. In 2025 is voor veel organisatoren de derde optie de meest realistische vanwege de beperkte inzet van politie als gevolg van de benodigde uren voor de beveiliging van de NAVO-top. Maar ook daarna zullen we zeker vaker naar deze optie moeten blijven kijken, omdat het geen vanzelfsprekendheid is dat er altijd politie ingezet kan worden bij wielerkoersen.'' 

Nieuws
  • Cor Vos