Ploegleidster Uno-X Mobility ontvangt eerste gele kaart ooit, maar is sceptisch: 'Het zal super stressvol worden'

Anna Badegruber, ploegleidster bij Uno-X Mobility, ontving de eerste officiële gele kaart ooit. Ze uit haar bedenkingen over het strafsysteem.

anna badegruber eerste gele kaart ooit

Een nieuw seizoen, dus ook nieuwe regels. Vanaf januari 2025 is het veelbesproken gele kaarten-systeem van kracht. Iedereen in en rond de koers kan een gele kaart ontvangen bij lichte overtredingen. Anna Badegruber, ploegleidster bij de vrouwentak van Uno-X Mobility, heeft de twijfelachtige eer om de eerste persoon ooit te zijn die ooit een gele kaart ontving.

Te dicht langs het peloton

Badegruber ontving de gele kaart, inclusief een boete van 200 Zwitserse frank, omdat ze in de tweede rit van de Santos Tour Down Under te dicht langs het peloton reed. De Oostenrijkse deed dat nadat een van de rensters van Uno-X betrokken was geraakt bij een valpartij.

"Als de commissarissen besloten hebben dat het te gevaarlijk was en ik daarvoor de gele kaart verdien, dan is dat zo", reageert Badegruber in gesprek met Cyclingnews op de primeur.

Vervolgens uit ze haar bedenkingen over het strafsysteem. "Je wilt natuurlijk geen tweede krijgen in dezelfde koers, want dan lig je eruit. Daarom vind ik dat het heel duidelijk moet zijn bij welke incidenten je een gele kaart krijgt."

Doe ik alles goed?

Wanneer een tweede gele kaart (en schorsing van zeven dagen) dreigt, krijg je volgens Badegruber ongewenste situaties. "Het zal super stressvol worden. Bij het manoeuvreren met de auto of het bevoorraden van rensters heb je nu waarschijnlijk in je hoofd: doe ik alles goed? Is het correct? Welke regels zijn van toepassing?"

De 28-jarige ploegleidster van Uno-X Mobility, die haar profloopbaan in 2021 beëindigde, neemt het op voor haar collega's. "We weten wat we doen. We hebben de UCI-cursus gevolgd en de meesten van ons zitten nu al een flink aantal jaren in de sport."

Geen fysieke kaart

Voor de duidelijkheid: de gele kaart in het wielrennen is geen fysieke kaart. Het gaat hier om mededelingen via de koersradio die tijdens, of na de koers gedaan kunnen worden. De straf is vooral bedoeld voor kleine overtredingen in het kader van de veiligheid. Zo werd onlangs bekend dat ook meejuichen in massasprints bestraft gaat worden met geel.

Een eerste gele kaart dient dus in principe als een waarschuwing, maar na een tweede in dezelfde koers volgt directe diskwalificatie en bovendien een schorsing van zeven dagen. Zes kaarten in één jaar is goed voor een schorsing van een maand.

Voor Anna Badegruber werd de gele kaart ook al eens uitgedeeld, maar dat was nog in de proefperiode. De Oostenrijkse heeft daarom de twijfelachtige eer om de allereerste persoon ooit te zijn die een gele kaart ontvangt in de wielersport.

Nieuws
  • Cor Vos