Pinarello MAAT: de nieuwe baanfiets van de Italianen

Afgelopen weekend, tijdens de Wereldbeker baanwielrennen, maakte de Pinarello MAAT haar debuut. Het meest opvallende aan deze fiets? Het stuur!

Pinarello Maat

Net als de Britten, rijden ook Viviani en co. in Tokio op een nieuw ontwikkelde baanfiets. In het geval van de Italianen is dat een fiets van het eveneens Italiaanse Pinarello. Deze fiets wordt vooral ingezet voor de duur- en sprintonderdelen en heeft in de verte wel iets weg van de Pinarello Bolide HR waar Bradley Wiggins het werelduurrecord op verbeterde.

Zoals bij de meeste fietsen van Pinarello heeft ook de MAAT een asymetrisch frame. Omdat de UCI de regel rondom de 3:1 lengte/breedte verhouding van frames en vorken heeft geschrapt, zit er een erg dikke voorvork op. Alles voor de aerodynamica en een betere luchtstroom natuurlijk. Het balhoofd is ook een kunststukje, want het balhoofd loopt aan de voorkant als het ware om de vork heen. Zo wordt de voorkant van de vork helemaal afgeschermd.

Bijzonder stuur

 

Het meest opvallende aan de fiets is wel het stuur. Dit stuur is volgens de huidige standaarden smal, slechts 38cm breed. Maar het meest opvallende is wel de vorm. Het is niet zozeer de breedte, maar wel de vorm van het stuur dat opvalt. Bovenop zitten 'remgrepen', zodat de renner in kwestie op een aerodynamische manier op het stuur kan liggen. Pinarello claimt dat een renner in die positie aerodynamischer kan zitten dan in de beugels. 

Het frame is gemaakt van Torayca T1100 1K carbon, wat volgens Pinarello het carbon is met de grootste treksterkte. Ook opvallend, het is mogelijk om een 66-tands voorblad te monteren. We zijn benieuwd wie dat nodig heeft. De Pinarello MAAT is gewoon te koop, vanaf januari. Een los frame kost iets meer dan €8000. Voor het stuur moet je een kleine €900 neertellen.