Focus presenteert de aerodynamische Izalco Max

Bij de nieuwe Izalco Max heeft Focus een accent gelegd op de aerodynamica. Het frame is opnieuw samengesteld vanaf het begin. Volgens Focus verandert de vernieuwing jouw perceptie op de ideale fiets.

Focus Izalco Max

Focus is een Duits fietsenmerk dat van 2013 tot 2016 AG2R La Mondiale sponsorde. Daarna zijn ze niet meer verbonden geweest aan een profploeg van het hoogste niveau. De nieuwe Izalco Max is met de nieuwste technologieën gemaakt. Zo is er per framemaat een specifieke productie aan te pas gekomen om de rijeigenschappen zo identiek mogelijk te maken. Het carbon is samengesteld op basis van de MAX Carbon Technologie, hierbij is een mix van verschillende vezels gemaakt. De mix bestaat uit carbon vezels met 60T, 40T, 30T, 24T en overige draaddichtheden gemaakt, de 60T en 40T zijn ultra-high en high modulus vezels die de zwaarste krachten aan kunnen zonder uit te rekken.

De grootste verschillen in het frame ten opzichte van haar voorganger liggen bij de achterbrug, die is nu korter en landt lager op de zitbuis. De stuurpen is aerodynamisch geworden en de kabels zijn er in weggewerkt. Naast het integreren van de kabels zijn ook de schroeven aerodynamisch weggewerkt. De zitbuis heeft een D-profiel gekregen voor een optimale combinatie tussen aerodynamica en comfort. Dat de aerodynamica verbeterd is blijkt uit de testen van Focus zelf. “Met 200 watt over 50 km is de nieuwe Izalco Max 1:30 minuten sneller”, aldus Focus. De test bestaat uit een vergelijking van het nieuwste model en haar voorganger met dezelfde wielen, componenten, houding en dummy test rijder. Een frame set weegt ongeveer 1300 gram en kost tussen de 2800 en 3800 euro. De prijs van een volledige fiets varieert tussen de 3000 en 8000 euro.