Van Aert niet voor klassement in Giro, maar Zonneveld ziet makkelijk parkoers: 'De Van Aert die tweede werd in de Tirreno, kan na twee weken zomaar in het roze staan'

Wout van Aert was zelf duidelijk tijdens de persdag: de Giro d'Italia gaat hij niet rijden voor het algemeen klassement. 

Van Aert

Het werd hem uiteraard gevraagd tijdens het interview, want de Giro d'Italia is in 2025 relatief makkelijk. Van Aert kapte het af, maar Thijs Zonneveld vertelt in de podcast In het Wiel dat het door omstandigheden zomaar kan gebeuren dat hij vanzelf klassementsrenner wordt in Italië. Al zegt de analist dat hij niet verwacht dat Van Aert daadwerkelijk kan winnen.

Tijdrit

"Maar stel dat Van Aert zo goed is als in de Tirreno-Adriatico waarin hij tweede werd (2021, red.), dan kan hij zomaar na twee weken in het roze staan, of er dicht bij staan. Winnen lijkt me lastig, want er zitten ook weinig tijdritkilometers in. Hij mag me verbazen, maar zolang hij zegt dat hij de Ronde en Roubaix wil winnen, lijkt het me te hoog gegrepen. Ook in een niet heel moeilijke grote ronde."

Zonneveld had dan ook graag gezien dat er nog een extra tijdrit in was gelegd, zodat de klimmers niet kunnen wachten tot het zware slotweekend. "Dat was tof geweest voor het koersverloop, maar als Van Aert echt zou willen zou hij een paar kilogram moeten afvallen en zich er volledig op moeten richten."

"Het is bijna niet te doen om Roubaix te rijden en de Giro een paar weken later drie kilogram lichter te zijn. Terwijl jongens als Roglic, Yates en Tiberi zich volledig voorbereiden. Hij is een fantastische renner, maar ik denk niet dat het kan samengaan."

Dumoulin

Het is sowieso een tendens dat de iets zwaardere renners in grote rondes in het nadeel zijn, aldus Zonneveld. De tijdrijders-types dus. "Als je niet eens zo ver terugkijkt in de tijd… Neem de Giro van 2017, die gewonnen werd door Dumoulin. Ik denk dat het voor hem in het huidige tijdperk veel moeilijker was geweest om een grote ronde te winnen. Er zijn over het algemeen veel meer aankomsten bergop. Een heel ander type renner is bevoordeeld."

De parkoersen zijn dus flink veranderd. "De Vuelta is van de geitenpaadjes, de Giro maakte het allemaal loodzwaar. Monsterlijk zwaar. De Tour was vaak de saaiste, maar volgt hetzelfde pad als de Vuelta. De Tour is totaal veranderd, het is veel zwaarder geworden en er is veel meer ruimte voor experimenten." Met die trend breekt de Giro-organisatie dit jaar dus.

Maar toch, het maakt de stap voor Van Aert volgens Zonneveld minder waarschijnlijk. "Hij zou het misschien kunnen, maar in een ander tijdperk was hij veel eerder in staat geweest om de overstap te maken naar klassementsrenner in een grote ronde. Er zitten tegenwoordig bijna geen klassementsrenners van boven de zeventig kilogram tussen. Laat staan iemand van 75 kilogram, zoals Van Aert."

Vervolgens gaat het over de kansen die Van Aert gemaakt zou hebben in de Giro van 2017 tegen Dumoulin. "De Van Aert die tweede in de Tirreno werd, was heel ver gekomen. Ik denk dat Dumoulin nog iets beter was, maar vooral doordat Van Aert nog nooit over drie weken een klassement heeft gereden. Het zijn vergelijkbare renners."