De 105 R7000 is gemaakt om snel te kunnen schakelen zoals Ultegra en Dura-ace kunnen, maar het moet wel betaalbaar blijven waardoor deze groepset zwaarder is. Het extra gewicht komt door de materialen die er gebruikt worden in de onderdelen. Het is onduidelijk hoe het precies in elkaar zit, maar het komt er grofweg op neer dat hoe duurder de groepset wordt, hoe meer carbon elementen in de onderdelen verwerkt zitten om het gewicht te verminderen.
Het nieuwe ontwerp van de voorderailleur zorgt ervoor de kabels anders worden begeleid, waardoor het schakelen beter werkt. Het design is slanker geworden zodat er meer ruimte is voor bredere banden. De voorderailleur is ook makkelijker af te stellen door een nieuwe geïntegreerde kabelspanner.
De schijfremmen zijn de grootste vernieuwing. Er wordt gebruik gemaakt van dezelfde remblokken als bij Ultegra en Dura-Ace en het remsysteem is hydraulisch. Dit geeft je meer controle over de fiets, omdat je meer remkracht hebt die vooral bij nat weer directer werkt dan velgremmen.