Sinds dit jaar zijn er in de drie grote ronden alleen nog maar achtkoppige formaties actief, in plaats van de voorheen gebruikelijke negen. In een interview met Le Temps zegt de Fransman echter dat hij het aantal renners per ploeg nog eens wil verkleinen naar maximaal zes renners per equipe, teneinde de spekakelwaarde van de koers te vergroten. "Met bijvoorbeeld zeven man blijft een ploeg als Team Sky nog steeds domineren."
Einde nabij voor oortjes en wattagemeters?
Lappartient, nog altijd burgemeester van het Bretonse plaatsje Sarzeau, vervolgt: "Met zes renners heeft een kopman nog maar vijf ploeggenoten die hem kunnen bijstaan, waardoor hij eerder moe wordt. Tegelijkertijd kunnen dan meer teams meedoen om een peloton van respectabele grootte te hebben."
En het is niet de enige mogelijkheid die de 45-jarige bondsbons onderzoekt om de voorspelbaarheid van het cyclisme te verminderen. Ondanks dat de organisatoren van de Giro en de Vuelta niets voelen voor het inkrimpen van hun etappekoersen geeft Lappartient aan dat hij het nog altijd een optie vindt. "Of moeten we de oortjes en wattagemeters verbieden? We moeten alles analyseren."
Dumoulin: 'Acht is prima'
Renners zijn nog niet direct te porren voor de plannen van Lappartient. Zo liet vice-Tourwinnaar Tom Dumoulin al aan L1 weten dat hij zes renners te weinig vindt. "Dat gaat op een gegeven moment zijn uitwerking niet meer hebben. Acht is prima."
Zijn Sunweb-ploeggenoot Roy Curvers is bang dat het verschil tussen de sterke en zwakke ploegen juist alleen maar groter wordt. "Aan de betere renners wordt dan nog meer getrokken. Toprenners zullen nog duurder worden en alleen maar beschikbaar zijn voor de ploegen met grote budgetten", aldus Curvers, die voorts vreest dat ploegen kleiner worden, wat weer slecht zou zijn voor de werkgelegenheid.
Het plan om oortjes af te schaffen vindt Dumoulin overigens wel een goed idee: "Die mogen van mij meteen uitgebannen worden. Het voegt weinig toe en ik denk dat dat de koers interessanter kan maken. Renners moeten dan weer zelf gaan nadenken. We hebben ze en ik maak er optimaal gebruik van, maar voor mij mogen ze ze uitbannen.
'Elke dag pepperspray voor de start'
Op social media regeren renners kritisch op de uitspraken van de bondsvoorzitter. Zo stelt Thomas De Gendt op sarcastische wijze nog wat nieuwe maatregelen voor. Ook Michal Kwiatkowski steekt zijn mening niet onder stoelen of banken.
Only 65km stages, no trainingcamps allowed, no dinners, no feedzones, only 2 bottles per day, max 2000 calories per day. Cyclists can’t draft for longer than 20 seconds. Only 4 gears allowed. No brakes, F1 starts everyday and pepperspray before each start.
— Thomas De Gendt (@DeGendtThomas) 31 juli 2018
RCS does not promote MSR through what they should do with first 250km of boring cycling. Instead they talk and promote best things of this event and what's great in cycling
— Michał Kwiatkowski (@kwiato) 31 juli 2018