Amstel Gold Race: Michael Valgren viert feest na titanenstrijd

De 53ste Amstel Gold Race is gewonnen door de Deense Astana-renner Michael Valgren. De coureur sprong in de finale van de Limburgse heuvelkoers weg uit een elitegezelschap en na dik 260 kilometer rekende hij in de sprint af met Roman Kreuziger.

Michael Valgren Amstel Gold Race
  • Afbeelding van Astana Astana
  • Afbeelding van Roman Kreuziger Roman Kreuziger
  • Afbeelding van Michael Valgren Michael Valgren

Valgren zat samen met zijn ploegmaat Jakob Fuglsang in de groep die om de zege mocht strijden. De andere namen van de koplopers? Alejandro Valverde, Roubaix-winnaar Peter Sagan (Bora-Hansgrohe), Julian Alaphilippe (Quick-Step Floors), Tim Wellens (Lotto-Soudal), Enrico Gasparotto (Bahrain Merida), Roman Kreuziger (Mitchelton-SCOTT) en de vier vroege vluchters Matteo Bono (UAE Team Emirates), Oscar Riesebeek (Roompot-Nederlandse Loterij) Lawson Craddock (EF Education First-Drapac p/b Cannondale) en Preben Van Hecke (Sport Vlaanderen).

Tweede keer, goede keer

De twee Deense blauwhemden probeerden ombeurten weg te springen, en uiteindelijk was de tweede aanval van Valgren op de smalle Limburgse wegen de juiste. Sagan kon niet mee en liet het gat vallen, maar Mitchelton-SCOTT-coureur Roman Kreuziger (winnaar in 2013) kon nog wel zijn karretje aanhaken. Enrico Gasparotto, die Valgren twee jaar geleden nog in een rechtstreeks duel om Amstel-winst wist te verslaan, kwam net niet meer bij de twee koplopers. 

Zodoende had Valgren eigenlijk nog voor de sprint werd aangetrokken gewonnen spel. Hij had in de spurt geen kind aan Kreuziger en de winnaar van de jongste Omloop het Nieuwsblad denderde eenvoudig over de Tsjech heen.

MICHAEL VALGREN ANDERSEN ??! De Deen wint de #AmstelGoldRace Alle favorieten verrast in de spannende finale #AGR18 @AstanaTeam @MichaelValgren pic.twitter.com/R9j6XM4ceq — Eurosport Nederland (@Eurosport_NL) 15 april 2018

Kwartier voor kopgroep

De eerder genoemde Oscar Riesebeek was samen met Bram Tankink (Lotto-Jumbo) de Nederlandse vertegenwoordiging in de traditionele vroege vlucht. De twee trokken samen met Willie Smit (Katusha Alpecin), Lawson Craddock (EF Education First-Drapac p/b Cannondale), Matteo Bono (UAE Team Emirates), Preben Van Hecke (Sport Vlaanderen), Edward Dunbar (Aqua Blue Sport), Tsgabu Grmay (Trek-Segafredo) en Marco Tizza (Nippo-Vini Fantini) ten strijde op het zware parkoers.

In een mum van tijd hadden de negen een voorgift van meer dan een kwartier verzameld. Maar naarmate de wedstrijd vorderde verdween het gat als sneeuw voor de zon dankzij de inspanningen van Bora-Hansgrohe, Movistar en Astana.

Kreuziger en Gasparotto, de nummers twee en drie in de daguitslag, openden de facto het bal door op het plateau na de Keutenberg weg te rijden. De twee oud-winnaars sloten op de Cauberg aan bij de vluchters, en niet veel later kregen ze gezelschap van de andere finaleklanten.

Valverde, Wellens en de verrassend sterke Riesebeek schudden in de hertekende slotkilometers nog aan de boom, maar zij raakten niet weg. Valgren even later bij zijn tweede poging wel.