"Je kunt namelijk de veiligheid niet verbeteren door zomaar met 20 renners minder in een peloton te gaan rijden", vertelt de tweevoudig ex-wereldkampioen. "Het is complexer. Kijk naar de discussie over schijfremmen, die duurt al jaren. En dan beslissen ze in enkele maanden tijd om het peloton te verkleinen."
Daarmee doelt de voorzitter van de wielervakbond CPA (Cyclistes Professionels Associés) op de beslissing van de UCI. "En dan blijft het peloton op het WK wel 200 renners. Als de UCI zo geeft om de veiligheid, waarom blijft het peloton daar dan even groot?"
Bugno ziet vooral een slechte tijd tegemoet voor de niet-WorldTour-wedstrijden: "WorldTour-ploegen hebben namelijk de grootte van hun ploeg aangepast om geld te besparen. De belangrijke renners rijden nog steeds de belangrijke wedstrijden, maar buiten de WorldTour zullen ze minder aan de start staan."
Ook het idee dat wedstrijden interessanter worden wuift De Hagedis weg. "Je krijgt geen spannendere koers, want de beste ploeg heeft nog steeds vijf renners die kopman zouden zijn bij iedere ploeg. Ik ben ook tegen een salary cap, maar voor een puntensysteem: voorafgaand aan het seizoen zijn renners bepaalde punten waard en per wedstrijd mag iedere ploeg renners selecteren tegen een puntenplafond. Dan maak je denk ik het gat kleiner tussen de beste ploegen en andere teams."