André van den Ende

Opinie | In elke grote ronde zou (verplicht) een ploegentijdrit moeten zitten 

Lees de argumenten die onze redacteur ervoor aandraagt. Eens?

André van den Ende

Er deden lange tijd geruchten de ronde dat er in de aankomende Tour de France een ploegentijdrit zou zitten. Ploegentijdrit. Iedere keer dat ik het woord lees, maakt mijn hart een srpongetje - ik ben na Henk Lubberding de grootste fan op aarde van de ploegentijdrit. Ik vind dan ook dat er in iedere grote ronde een ploegentijdrit zou moeten zitten. Toen het parkoers van de Ronde van Frankrijk dan echt bekend werd gemaakt, snap je wel dat ik teleurgesteld was: niks ploegentijdrit. Wel twee ritten individueel tegen de klok, maar niks contre la montre par equipe.

Ik schrijf dit pleidooi voor de ploegentijdrit niet alleen omdat ik het nou toevallig zo leuk vind om te kijken naar acht mannetjes in dezelfde pakjes die achter elkaar rijden op futuristische fietsen. Ik vind dat overigens wel, want kom op, het ziet er toch fantastisch uit, zo'n menselijke ketting die zich - als het goed is - gestroomlijnd door het Franse, Italiaanse of Spaanse landschap beweegt?!

(Of ook heel mooi om te zien, maar dan vanuit sadistisch oogpunt: een ploeg die er helemaal een potje van maakt, of een renner die je langzaam ziet lossen bij z'n ploegmaats, heerlijk!)

Nee, ik heb ook argumenten die verder gaan dan koersromantiek. Want de afgelopen jaren is de nadruk in het wielrennen steeds meer op ploegen en ploegentactiek komen te liggen. Denk maar aan de Wolfpack - hoe verschrikkelijk ik die term ook vind - bij Deceuninck-QuickStep, al die renners die na hun etappezege uitgebreid hun ploeggenoten bedanken en de beelden na etappezeges die doen denken aan een voetbalteam dat een doelpunt viert. Dan is een etappe die je daadwerkelijk écht als team rijdt de logica zelve.

De aanwezigheid van een ploegentijdrit (en dan heb ik het over een echte hè, minstens 50 kilometer) maakt daarbij het selectiebeleid van de ploegen ook interessanter. Neem je als klassementsploeg die wat zwaarder gebouwde tempobeul mee ten koste van het lichte klimmertje, waar je in de ploegentijdrit eigenlijk alleen maar last van hebt?

Het zijn overwegingen die de koers leuker kunnen maken. Ze zorgen voor minder oppermachtige ploegen in de bergetappes, of - als de ploeg ervoor kiest geen extra tempobeul(en) mee te nemen, voor een grotere achterstand na de ploegentijdrit, waardoor die ploeg in de bergen aanvallender moet koersen om de opgelopen achterstand weer in te halen.

De renners die er wat minder goed in zijn zullen het wellicht niet leuk vinden, want voor hen schijnt een ploegentijdrit een ware martelgang te zijn. Maar UCI, neem alsjeblieft in jullie reglement op dat elke grote ronde verplicht een ploegentijdrit in het parkoers dient op te nemen. Sokken opmeten out, ploegentijdrit in. Deal?

Columns
  • Cor Vos