Jan-Willem van Schip en BEAT maken op maat gemaakt aerostuur

Jan-Willem van Schip staat bekend als renner met oog voor aerodynamica. De afgelopen seizoenen was hij al te zien met een ultra-smal stuurtje. Nu heeft hij samen met zijn ploeg BEAT Cycling een nieuw stuur ontwikkeld, waarmee hij nog beter in aerodynamische houding kan liggen.

Jan-Willem van Schip en BEAT maken op maat gemaakt aerostuur

"Met je polsen naar binnen kun je het WK winnen", zei van Schip ooit. Hij kreeg daarmee gelijk, want vorig jaar werd hij wereldkampioen op de puntenkoers. Op de weg viel hij de afgelopen jaren op met een ultra-smal stuurtje. Alles voor de aerodynamica.

Volgens Van Schip is het idee simpel. "Je wil zo snel mogelijk van A naar B", stelt hij. "Dan is de vraag, hoe doe je dat? Wat is daarvoor de grootste bepalende factor? Dat is aerodynamica en die wil je beïnvloeden. Een optimale houding kan 20 tot 30 watt schelen. Deze houding vinden is een lang proces en moet altijd in balans zijn om zowel goed door het peloton te kunnen fietsen als ook schappelijk bergop. Dat is een grote, individuele puzzel die voor iedereen anders is. Dus wat voor mij geldt, gaat niet op voor iemand anders."

Om zijn positie nog verder te verbeteren zijn Van Schip en zijn ploeg naar Speeco gestapt, een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in het maken van carbon fietssturen. Het idee achter het stuur is dat je in tijdritpositie het meest aerodynamisch op je fiets zit. Regelmatig zijn renners in koers te zien terwijl ze met de armen op het stuur liggen.

Omdat je je stuur dan niet vast hebt, is dit een redelijk gevaarlijke positie. Met die gedachte in het achterhoofd is het stuur van Van Schip ontworpen. Ze hebben de stuurpen ingekort en het stuur (de reach) zelf langer gemaakt. Per saldo zit je, wanneer je je handen op de shifters hebt, hetzelfde op de fiets.

Maar wanneer je op de beugels gaat liggen, heb je een groter oppervlak om op te liggen. De bovenkant van het stuur is hol, zodat hij een groter contactoppervlakte heeft. Daardoor kan hij op een veilige manier in zijn aerodynamische positie blijven liggen. Natuurlijk is het stuur bizar smal, zodat het frontaal oppervlakte zo klein mogelijk is.

Verder is de fietscomputer van Van Schip in het stuur geïntegreerd en lopen alle kabels binnendoor. Overigens is het stuur UCI-legaal en ook te koop voor de gewone sterveling. Er zit wel een fors prijskaartje aan. Je moet maar liefst €1.500,- neerleggen, maar je bespaart er wel de nodige watts mee.

Van Schip in aerohouding.
Hier valt de korte stuurpen op.
Materiaal
  • Stephan de Goede / Tamara de Graaf