Het weer zit de komende tijd helaas nog niet helemaal mee en ook dit weekend is het poetsen geblazen (als je naar buiten durft). Niet mijn favoriete klusje, maar omdat ik een nog grotere hekel heb aan een smerige fiets en omdat de onderdelen op je fiets significant langer meegaan wanneer je hem goed schoonhoudt, maak ik hem elke keer wanneer hij vies is meteen schoon.
Benodigdheden
Wat ik doe is helemaal niet hightech of heel spannend, het gaat gewoon om slim en efficiënt werken. Je hebt het volgende nodig: een emmer, een spons of microvezeldoek, een oude afwasborstel, een kettinghouder (ik leg zo uit waarom), ontvetter en schoonmaakmiddel. Tot slot heb je een tuinslang of een gieter nodig.
Over het schoonmaakmiddel en ontvetter valt overigens nog wel wat te vertellen. Je kunt gewoon afwasmiddel gebruiken, maar omdat ik mijn fiets altijd buiten schoonmaak, gebruik ik de spullen van Airolube. Airolube is een Nederlands merk en hun producten zijn op plantaardige basis en biologisch afbreekbaar.
Naast dat het goed werkt, spoel je dus ook geen chemicaliën en andere rommel het riool in. Iets waar je misschien niet bij stilstaat, maar wel zo goed voor het milieu natuurlijk.
Het schoonmaken
Allereerst haal je de wielen uit je fiets en monteer je de kettinghouder, zodat de ketting op spanning blijft staan. Dat maakt het schoonmaken straks een stuk makkelijker. Vervolgens spuit je de ketting, cassette, voorbladen en derailleurwieltjes lichtjes in met ontvetter. Heb je schijfremmen? Laat de remschijven zoveel mogelijk met rust! Zolang ze bij remmen geen lawaai maken is er absoluut geen reden om ze schoon te maken.
Ga nu met de afwasborstel over de cassette heen. Die handeling mag je best een paar keer herhalen. Gewoon goed hard schrobben. Maak vervolgens een sopje met het schoonmaakmiddel en poets de wielen en cassette schoon. Vergeet ook de spaken en de naven niet.
Vervolgens is je fiets aan de beurt. Hierbij geldt: de meest schone dingen als eerst. Waarschijnlijk zijn dat je stuur en zadel. Het stuur en de shifters worden nog wel eens vergeten, maar onthou dat je met warm weer de hele rit met zweethanden aan je stuur zit. Sopje erover dus.
Maak vervolgens het frame en vork schoon. Gebruik bij alles ruim veel van het sopje. Liever wat teveel dan te weinig. Vergeet ook de binnenkant van je voor- en achtervork, de remmen en het deel achter de crank niet. Tot slot zijn je ketting, voorbladen en de derailleurs aan de beurt. Vergeet ook bij je voorderailleur de binnenkant niet schoon te poetsen en schakel naar het andere blad, zodat je beide bladen schoon kunt maken.
Afspoelen en in elkaar zetten
Nu alles schoon is, is het tijd om je fiets af te spoelen. Heb je geen tuinslang? Vul dan een gieter met water. Je zult zien: dat werkt perfect. Vervolgens is het tijd om de wielen weer te monteren en je fiets op een warme en droge plek weg te zetten zodat hij goed kan drogen. Even afdrogen met een doek kan natuurlijk ook geen kwaad.
Wanneer de ketting echt goed droog is, kun je die weer smeren. Daarvoor geldt: overdaad schaadt. Bij droog weer kun je het beste wax gebruiken, terwijl in de winter of herfst olie vaak wat beter werkt. Probeer olie uit een spuitbus te vermijden. Je spuit meer naast de ketting dan in de ketting (smering is alleen tussen de schakels nodig) en de kans is groot dat de nevel op je remschijven belandt.
Dit geldt ook voor het in de wax zetten van je frame. Je fiets gaat er van glimmen en je beschermt de lak, maar denk bij het aanbrengen aan je remschijven. Een laagje wax op de schijven is uiteraard niet bevordelijk voor de remprestaties. Wielen er even uithalen dus.
Bonustip
Tot slot nog een kleine bonustip. Wanneer je velgremmen hebt, kan het zijn dat ze na een tijdje minder goed remmen of wat lawaai gaan maken. Haal de wielen eruit, bedek de remblokken met een oude doek, spuit wat WD40 of Brunox turbospray op de veer en veeg het overtollige weg. Dit geldt natuurlijk alleen voor velgremmen. Bij schijfremmen: hou WD40 zo ver mogelijk uit de buurt!
Dit kun je ook doen aan de onderkant van je frame, waar de schakelkabels langs lopen. Zet de fiets over de kop en laat het even intrekken. Dit komt het schakelen en remmen alleen maar ten goede.
Beeld: Cor Vos
- Cor Vos