doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_below_menu_allpages');

Stef Clement: 'Parijs-Roubaix overstijgt het gezonde verstand'

Parijs-Roubaix was voor velen heroïsch, maar er zijn ook andere geluiden. Want was het wel veilig genoeg voor renners?
doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-616ed18b6d981 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-616ed18b6d981 img{#fig-616ed18b6d981 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-616ed18b6d981 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-616ed18b6d981 img{#fig-616ed18b6d981 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-616ed18b6d981 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-616ed18b6d981 img{#fig-616ed18b6d981 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-616ed18b6d981 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-616ed18b6d981 img{#fig-616ed18b6d981 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Roubaix
doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_top_article');

ASO-directeur Christian Prudhomme zei voor de koers dat de renners de keuze hebben om wel of niet te starten. Hoe de kasseienstroken er ook bij lagen; de koers zou hoe dan ook doorgaan over de oorspronkelijk uitgetekende route. Analist Stef Clement daarover tegen de NOS: "Parijs-Roubaix overstijgt het gezonde verstand. Nergens anders is de heldenstatus zo groot, nergens anders wordt angst en pijn zo genegeerd. Of geromantiseerd zelfs."

De ex-renner stelt verder dat het voorstel van Prudhomme geen hout snijdt, want de renners hebben eigenlijk geen keuze door de druk die op ze wordt uitgeoefend. "Stel dat je nu gaat klagen over de natte keien, nou dan ben je klaar hoor. Dan word je verketterd." Team Jumbo-Visma-ploegmanager Richard Plugge spreekt dat in hetzelfde artikel echter tegen. "Niemand is verplicht om te starten. Het is een wedstrijd voor specialisten, daar selecteren we ook op. Wie kunnen dit goed? Crossers bijvoorbeeld."

@media (max-width: 680px){#fig-616ed18b6dffb img.lazyloading{background: #eee;}#fig-616ed18b6dffb img{#fig-616ed18b6dffb img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-616ed18b6dffb img.lazyloading{background: #eee;}#fig-616ed18b6dffb img{#fig-616ed18b6dffb img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-616ed18b6dffb img.lazyloading{background: #eee;}#fig-616ed18b6dffb img{#fig-616ed18b6dffb img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
Crash in het Bos van Wallers

Bij de Nederlandse ploeg is ook lang niet iedereen op zijn plaat gegaan. "Mike Teunissen was flink geschaafd na een valpartij. En bij de vrouwen gingen Anna Henderson en Romy Kasper onderuit, maar dat bleef vooral bij een modderbad. Dat bijna iedereen gevallen is, klopt niet. Op de weg verwacht je geen gevaar en dus zijn die koersen misschien wel gevaarlijker. Nu is iedereen superalert en bovendien heb je te maken met renners met heel grote kwaliteiten. Als je de skills ziet van Marianne Vos op kasseien, dat is echt genieten."

Jos van Emden snapt de discussie over de veiligheid rondom Parijs-Roubaix, maar hij stelt dat dat het veiliger maken van de sport 'm vooral in de randvoorwaarden zit. "Over paaltjes op de weg of gevaarlijke aankomsten. Zaken waar een organisator iets aan kan doen. Wat ik begrepen heb, waren die zaken dit weekend goed geregeld. Maar Parijs-Roubaix is gewoon niet veilig. Dat is de essentie van de koers."

doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_bottom_article');

Laatste nieuws