Voor onze Tourspecial sprak verslaggever Koen Maree uitgebreid met Marc Pons en José Larraza, de mannen achter de (Netflix-)docuserie over het wel en wee bij Movistar (en wel en wee is er bij de ploeg...). Onderstaand vind jedrie passages uit dat verhaal. De hele Tourspecial met het hele verhaal bestel je hier.
Het idee voor El Dia Menos Pensado ontstond in 2018, vertelt Larraza. Samen met Pons werkte hij bij productiehuis Telefonica, onderdeel van telecomgigant Movistar. Eerder had hij losse producties gemaakt voor de gelijknamige wielerploeg, maar zijn grootste werk bestond uit documentaires over Spaanse voetbal- en basketbalclubs.
Toen hij met het ambitieuze idee kwam om Movistar een jaar lang te volgen, was zijn baas José María Pallete meteen enthousiast. Toevallig had deze een jaar ervoor een dag meegereden in de ploegleiderswagen. "Hij was onder de indruk over de belevenis van een koers van binnenuit. ‘Dit moeten we aan het grote publiek laten zien’, zei hij."
****** ******* ******
Tel daarbij de uitgesproken reacties van ploegbaas Unzué en de gevleugelde uitspraken van ploegleider Chente García Acosta op, en je komt volgens Larraza tot een kleurrijk geheel: “Het klopt dat de uiteenlopende karakters van de renners en staf de serie dragen. Het zijn rijke persoonlijkheden, soms zelfs elkaars tegenovergestelden. Dat geeft de verhaallijn veel soorten contrast, het maakt alles interessanter."
Toch denkt Pons niet dat de chaos bij Movistar per se groter is dan bij andere ploegen: "Ik weet zeker dat het er in de rest van het peloton net zo aan toe kan gaan. Dat hebben renners en ploegleiders van andere ploegen ons ook verteld."
****** ******* ******
Een andere ontwikkeling die Pons en Larraza van dichtbij hebben gevolgd, is de groei van het vrouwenteam van Movistar. Mede door de komst van Annemiek van Vleuten begint de ploeg overwinningen binnen te halen. Larraza noemt haar overwinning in de Ronde van Vlaanderen van 2020 een van de mooiste momenten in de serie.
"Ze is een geweldige persoonlijkheid. In het wielrennen worden de mannen vaak op één gezet, zo zijn we het gewend. Maar ook de vrouwen verdienen aandacht, het zijn net zo goed kampioenen." In seizoen drie komen de vrouwen van Movistar dan ook uitgebreider aan bod: "Voor de ploeg zijn de vrouwen net zo belangrijk."