In gesprek met Sporza vertelde hij na afloop over de tijdrit, die hij als een van de eerste renners startte waardoor hij wel in de hot-seat mocht plaatsnemen. "Leuk om daar even te zitten, maar ik wist gelijk dat het niet goed genoeg was. Ik reed niet de wattages die ik voor ogen had en die ik kan rijden. Dan weet je dat het niet genoeg is tegen mannen als Ganna en Van Aert."
Van der Poel reed in natte omstandigheden, net als veel van de andere renners. "Ik heb de bochten goed genomen, maar als je net te veel risico's neemt dan kost het meer dan het oplevert. Ik ben vooral te kort gekomen in de rechte stukken. Dat kan weleens gebeuren."
Een verklaring heeft hij er niet voor, vertelde hij eerlijk. "Goede benen komen niet op bestelling en uiteindelijk heb ik nog een mooie tijdrit gereden. Zeker omdat ik er niet veel met tijdrijden bezig ben. Ik doe wat ik wilde doen, namelijk de schade beperken. Maar op een goede dag had er net iets meer ingezeten, maar ik sta niet achter de minsten."
Dan volgde de vraag wat het betekent voor de rest van de Tour de France en of hij kan rekenen op supercompensatie na zijn hoogtestage in Livigno. "Ik hoop dat het nog komt, maar het is wel een beetje een vraagteken hoe het gaat lopen na de Giro d'Italia. Maar het was ook zeker niet slecht."