Het was soms een raar gezicht. Een ploegleidersauto vol wegfietsen op het dak die achter een eenzame tijdrijder aanreed op het parkoers. Onder andere Filippo Ganna en zijn ploeg INEOS haalden deze truc speciale uit. Als het aan de UCI ligt is dat vanaf 2023 verleden tijd.
Ganna en anderen haalden een klein aerodynamisch voordeel uit die indianentruc omdat ook auto's (en andere hoge, grote voorwerpen) áchter een renner voor een positieve verandering in de luchtstroom voor een wielrenner zorgen.
In het oude reglement voor tijdritten stond dat ploegleidersauto's (en andere auto's) op tennminste tien meter van een renner moeten rijden. Sporza meldt nu dat die afstand naar vijftien meter gaat.
"De volgwagen moet op minstens vijftien meter van de renner blijven, mag de renner niet inhalen of ernaast gaan rijden", luidt de tekst van het aangepaste artikel 2.4.023 van het UCI-reglement.
Even was er sprake van dat de afstand zelfs dertig meter zou worden, maar schijnbaar durfde de UCI dat toch niet aan. Het is ook zaak dat de vijftien meter in dit nieuwe regelement daadwerkelijk gehandhaafd gaat worden, want over het algemeen is de UCI strenger op een weggegooid bidonnetje of te hoge sokken dan het afstand houden van auto's en motors...
- Photo: Nico Vereecken/PN/Cor Vos © 2022