Vive le Vélo, het Vlaamse equivalent van De Avondetappe, is verwikkeld in een mediarel. Het gaat in de kwestie om commerciële activiteiten van presentator Karl Vannieuwkerke en zijn partner rond het programma dat onderdeel is van de publieke omroep VRT.
Vannieuwkerke z'n partner brengt met het bedrijf Vive le Vie merchandise onder de naam van het programma op de markt. Ze verkopen onder andere kleding met de merknaam Vive le Vélo erop. Ook bieden ze reizen aan onder dat label. Die commerciële activiteiten was de Vlaamse Vereniging van Journalistiek een doorn in het oog.
In een ethisch handvest dat is ondertekend door de VRT staat namelijk dat 'het cumuleren van journalistiek en commerciële niet is toegestaan voor erkende beroepsjournalisten'. De VRT stond de activiteiten van Vannieuwkerke en partner toe omdat ze vond en vindt dat Vive le Vélo geen journalistiek programma is.
VRT Teruggefloten
De Vlaamse Vereniging van Journalistiek trok daarop naar de arbitragecommissie (dus geen rechter) Raad voor Journalistiek. Die oordeelde dat Vive le Vélo wel degelijk een journalistiek programma is. Vannieuwkerke handelt in het programma als een journalist.
"Dat houdt in dat de beroepsethische code van toepassing is op het programma en op de journalist/presentator. Zijn beroepsstatuut doet niet ter zake. De VRT wordt teruggefloten. Dit is op zijn minst moreel bindend voor de VRT, die een van de leden is van de Raad voor de Journalistiek.", zegt VVJ-secretaris Pol Deltour tegen de Vlaamse krant Het Nieuwsblad.
De VRT laat in een reactie weten het niet eens te zijn met de uitspraak. "Wat ons betreft is Karl een presentator van een entertainmentprogramma met een hoge actuawaarde, die onafhankelijk vragen kan stellen en zijn gasten kan kiezen."
- Photo: Dion Kerckhoffs/Cor Vos © 2022