In 2023 verandert er weer het nodige op sponsorgebied in het profwielrennen; Soudal trekt van Lotto naar QuickStep en achter Intermarché moeten we komend jaar Circus schrijven. Maar ook Movistar presenteerde een nieuwe, opvallende samenwerking.
Het team werd eerder al in verband gebracht met de Spaanse oliegigant Repsol, maar dat blijft vooralsnog bij geruchten. Wat wel door het team zelf is bevestigd op de website: een samenwerking met de wielerfederatie van Saoedi-Arabië.
Ook oliedollars dus, maar dan op een andere manier. Het team van Annemiek van Vleuten kondigt de samenwerking met het omstreden land als volgt aan:
"De samenwerking heeft als doel om technisch personeel op te leiden, de samenwerking op het gebied van trainingsprogramma’s te versterken, ervaringen uit te wisselen, regelmatig workshops te houden en in de komende jaren evenementen, races en activiteiten in Saoedi-Arabië te ondersteunen."
Dat klinkt als ontwikkelingswerk op het gebied van wielrennen in het woestijnland, ongetwijfeld in ruil voor de nodige oliedollars (het is de vraag of je het beste teamtactieken kunt leren van Movistar, maar dat terzijde...).
Het moederbedrijf van Movistar, Telefonica, heeft veel belangen in Saoedi-Arabië. Ze werken samen met het staatsbedrijf Saudi Telecom Company, onder andere aan 'strategische oplossingen op het gebied van cyber security'. Saoedi-Arabië schendt de mensenrechten op grote schaal.
- Photo: Luis Angel Gomez/SCA/Cor Vos © 2022