Voor de ploegen met wat minder budget, maar wel met World Tour-aspiraties stond een groot deel van het seizoen in het teken van het sprokkelen van UCI-punten om zo het felbegeerde World Tour-ticket binnen te slepen (behalve bij Lotto Soudal, daar gingen ze er naar verluidt in het begin wat nonchalant mee om).
Bij Arkea-Samsic maakten ze er wél echt werk van. De Franse ploeg sloeg bijvoorbeeld de Giro over omdat er in kleinere Franse koersen meer punten voor hun voor het oprapen lagen. De Belg Benjamin Declercq (28), broertje van El Tractor Tim, vertelt in het Het Laatste Nieuws over de puntenobsessie en hoe hij er het slachtoffer van werd.
Alleen de eerste tien tellen
Het is namelijk zo dat alleen de UCI-punten van de beste tien renners meetellen aan het einde van het seizoen - de renners die de meeste punten achter hun naam hebben bedoelen we daar dus mee. En Declercq hoorde niet bij de tien renners die de Franse ploeg daar op voorhand voor aanwees.
"In 2021 werd nog gewacht tot na het voorjaar om te bepalen wie voor maximalisatie van puntenwinst zou zorgen, dit jaar lag het al voor het seizoen vast. Als je als renner dan naast die tien valt en je hebt niet het profiel van een zuivere knecht, wordt het wel heel erg moeilijk om je te bewijzen."
"Ploegen zien - om het scherp te stellen - een van hun tien beste renners liever derde worden in GP d’Isbergues, dan dat hun op papier 15de renner een 1.1-koers wint of tweede wordt in een Tourrit."
Verplicht benen stilhouden
Declercq komt met een voor hem frustrerend voorbeeld uit het voorjaar. Hij ging met een kopgroep van twaalf de finale in, maar als niet-aangewezen puntenpakker mocht hij niet meedoen voor de 125 UCI-punten die aan de meet lagen.
"Dat ik toen in een kansrijke situatie mijn benen moest stilhouden, werkte heel demotiverend. Hoe kan je je dan als renner aantrekkelijk maken voor andere ploegen als je einde contract bent? Je blijft dan uiteindelijk voorbeeldig je rol vervullen in de hoop dat je ploeg dat weet te appreciëren."
Declerq de dupe
Gevolg is dat er nu nul punten achter zijn naam staan, Arkea-Samsic zijn aflopende contract niet verlengde en er ook geen andere ploeg voor hem is op dit moment. Hij laakt de degradatieregeling van de UCI dan ook.
"Ik begrijp dat er een puntensysteem is om onderscheid te maken tussen WorldTour- en ProContinental-teams, maar het is niet objectief. Om een voorbeeld te geven: eendagskoersen zijn overgewaardeerd - een tweede plaats in een Touretappe levert maar 50 punten op, een derde plaats in GP d’Isbergues 70 punten."
"Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar er zullen nog renners mijn situatie herkennen. Coureurs die zich inschakelden in de promotie-degradatiestrijd in het belang van het team en nu op straat komen te staan. Ik breng uiteraard begrip op voor de ploeg en de tactische keuzes, maar door de uitwassen van het promotie-degradatiesysteem zijn sommige renners nu de dupe en dat is bijzonder jammer."
- Photo: Peter de Voecht/PN/Cor Vos © 2022