Luke Roberts verruilde Team Picnic PostNL voor Decathlon AG2r-La Mondiale: 'De visie van de ploeg is veel breder geworden'

Ploegleider Luke Roberts maakte deze winter de overstap van Team Picnic PostNL naar Decathlon AG2R-La Mondiale. 

Roberts

Bij Decathlon AG2R-La Mondiale zijn ze aan een mooi project bezig. De ploeg wordt internationaler en wist mede daardoor in 2024 liefst dertig keer te winnen. Dat viel ook ploegleider Luke Roberts op, want de Australiër verruilde Team Picnic PostNL afgelopen winter voor de Franse ploeg. Wieler Revue was aanwezig op het trainingskamp van Decathlon AG2R-La Mondiale en sprak daar ook met Roberts.

Luke Rowe

Waarom wilde je vertrekken bij Team Picnic PostNL?
Roberts: "Het was tijd voor verandering. Ik ga niet te veel in details treden over mijn vertrek, maar een frisse wind is soms goed. Ik zat negen jaar bij de ploeg en was op zoek naar nieuwe kansen."

Wat is er zo interessant aan Decathlon AG2R-La Mondiale?
"De ploeg was heel Frans. Misschien ook niet zo interssant voor buitenlanders om onderdeel van te zijn, maar ik zag zelf dat er dingen veranderden. Ze hadden een succesvol seizoen. Dat kan geluk zijn, maar ze doen hier ook duidelijk iets goed. Toen ik las dat Luke Rowe ploegleider zou worden en zag dat ze van het Franse imago af willen, werd het nog uitnodigender voor buitenlanders zoals ik. De officiële taal is veranderd naar Engels en de visie is breder geworden. Dat maakt het heel interessant."

Iedereen kan zien dat het internationaler is geworden en dat ze veel wonnen in 2024, maar heb je echt vanuit de wereld zelf gemerkt dat deze ploeg een verandering heeft ondergaan?
"Ja, zeker. Je kon de verandering van buiten al zien, maar toen ik in gesprek raakte, raakte ik ook onder de indruk van de visie binnen deze ploeg. Ik zie een prachtige toekomst voor me voor deze ploeg."

Sprinttrein

Hoe begin je bij een nieuwe ploeg?
"Net voor kerst kwamen we een contract overeen. Je begint bij een nieuwe ploeg met het leren van de interne communicatie en hoe alles werkt. Welke platforms ze gebruiken om informatie te delen bijvoorbeeld. Dat neemt tijd in beslag. Ik ben vervolgens naar het hoofdkwartier geweest, waar ik met een deel van de performancestaf heb gezeten. Daarna volgde het trainingskamp en dan is de eerste stap om de renners, ploegleiders en andere staf persoonlijk te leren kennen."

Ben je verantwoordelijk voor de internationale renners, of werkt het niet op die manier?
"De structuur van de ploeg is zo dat je in bepaalde afdalingen werkt. Eentje voor de klassiekers, voor de Giro d'Italia en voor de Tour de France en zo door. Ik ben verantwoordelijk voor de Giro d'Italia. Mijn focus ligt bij de voorbereiding van Sam Bennett richting de Giro d'Italia. De ploeg heeft geen grote geschiedenis met sprinters. Dus dat wordt interessant."

Gaan jullie een sprinttrein opbouwen?
"Er is een aantal jongens dat daar zeker de kwaliteiten voor heeft, zoals een Tord Gudmestad. Hij is overgekomen van Uno-X Mobility. Een Rasmus Pedersen heeft daar de kwaliteiten ook voor. Stan Dewulf ook. Het wordt een project voor de lange termijn. Al is het vooral een proces dat nooit eindigt. Als je aan de top staat, dan verandert de manier van sprinten weer."

Interviews
  • Cor Vos