Interview | Robbert de Groot: 'Ten opzichte van andere landen lopen we serieus achter de feiten aan'

In 2023 rijden vijf renners in de hoofdmacht van Team Jumbo-Visma die een verleden hebben bij de opleidingsploeg.

Volta Algarve 2022 stage 5

"Ik ben in juni 2019 officieel in dienst getreden bij Team Jumbo-Visma. Mijn achtergrond ligt in talentenontwikkeling en ik heb eerder bij onder meer de tennisbond, AZ en FC Groningen gewerkt. Sporten verschillen van elkaar, maar in de basis komen veel dingen overeen in talentenontwikkeling."

"Een aantal pijlers daarin is heel belangrijk. Eén is een goed trainingsprogramma met deskundige mensen, twee is persoonlijkheidsontwikkeling en drie is levensstijl en voeding. Zeker in het wielrennen is dat laatste cruciaal. En dan is er nog een vierde pijler die specifiek over de sport gaat. Dat gaat over onder meer tactiek.”

"Wat we bij Jumbo-Visma hebben losgelaten is dat we puur naar resultaten kijken. We schetsen een breder beeld. Hoeveel trainingsuren heeft een talent in zijn benen? Heeft hij andere sporten gedaan? Uit wat voor gezin komt hij? We hebben sinds het begin van de opleidingsploeg al zeven renners zien doorstromen, waaronder vijf naar onze eigen hoofdmacht."

"Daarnaast hebben ook Johannes Staune-Mittet, Per Strand Hagenes en Loe van Belle al een contract getekend voor de lange termijn. Ik wist dat wij dingen anders zouden doen en dat we daardoor een voorsprong zouden opbouwen ten opzichte van andere ploegen. Bij Jumbo-Visma staan ze bovendien open voor doorstroming van talent. Al zijn die jongens uiteraard ook veelbelovend. Kijk naar een Kooij of Leemreize."

CyclingClassNL

"De visie van Jumbo-Visma is ook de visie van CyclingClassNL, waarin we met de KNWU en NOC*NSF samenwerken. Jumbo-Visma maakt het technische beleid. Dat project hebben we opgezet omdat we denken dat het Nederlandse wielrennen een gat heeft tussen de generatie Mollema en de generatie die nu doorbreekt. Daar zitten een paar goede renners tussen, maar we zien de vijver opdrogen."

"Zo is het aantal licentiehouders laag en dat proberen we aan te zwengelen via CyclingClassNL. We bieden een begeleidingsprogramma en daaruit kunnen alle professionele teams putten. De cijfers laten zien dat CyclingClassNL niet puur voor ons is opgezet. Jongens die helemaal niet voor CyclingClassNL in aanmerking komen, kunnen alsnog doorstromen via hun wielerclub. Het is niet het einde als je niet geselecteerd wordt."

"Het programma dat wij hebben opgezet, kunnen wielerclubs simpelweg niet bieden. Daarvoor ontbreekt kwaliteit, tijd en geld. Wij begeleiden renners op dagelijkse basis en dat is uniek. De renners van CyclingClassNL zijn dagelijks bezig met hun opleiding."

"In Nederland moesten we een slag maken om aan te haken, want ten opzichte van landen als Groot-Brittannië, Frankrijk en Noorwegen lopen we serieus achter de feiten aan. Die landen zijn meer gaan doen voor jongere leeftijden. Nederland is de laatste jaren achtergebleven en dat gat willen we vullen met CyclingClassNL."

Menno Huising

"Dat gaat tijd kosten. Een Menno Huising is achttien jaar en heeft één jaartje CyclingClassNL gedaan. Laat zeggen dat hij er over vijf jaar moet staan in de WorldTour. Dan zie je hoeveel tijd er nog overheen gaat voordat we kunnen zeggen of we de vruchten ervan plukken. Onze visie is om bij zowel CyclingClassNL als onze opleidingsploeg breed op te leiden. We zullen renners bij de junioren en beloften nog niet onderverdelen in het soort renner dat ze zijn."

"Al zijn er natuurlijk voorkeuren. Tijmen Graat van 57 kilogram wordt geen renner voor de noordelijke klassiekers, maar of hij klassementsrenner kan worden, is nog niet te zeggen. We laten de renners ruiken aan verschillende rollen. Wat ze het beste ligt, moet blijken in de loop der jaren. Ons uiteindelijke doel met de belofteploeg is om al onze renners bij een World- of ProTeam te krijgen. Als dat lukt, hebben we het heel goed gedaan."

Magazine
  • Photo: Peter de Voecht/PN/Cor Vos © 2022