Nederlanders, en de jeugd in het bijzonder, sporten steeds minder. Dat feit is Thijs Zonneveld een doorn in het oog, omdat sporten/bewegen gezond is voor lichaam en geest. Een poos geleden postte hij daarom op Twitter een proefballonnetje om de jeugd meer met sport in aanraking te brengen.
Dat proefballonnetje is nu in samenwerking met Vincent Luyendijk een concreet plan geworden, zo liet Zonneveld gisteren - andermaal via Twitter - weten. In een draadje op het sociale mediaplatform legt hij het plan en de aanleiding ertoe uit. Er is inmiddels al een pilot gestart met Sportbedrijf Rotterdam; de komende weken wordt de business case naar verschillende bonden, sponsoren en gemeentes gestuurd.
Zonneveld vertelt eerst wat het achterliggende idee is van het plan.
Om top- en breedtesport met elkaar te verbinden, om verenigingen de kans te geven nieuwe leden te vinden, om gemeentes in staat te stellen om bewegen onder kinderen en jongeren te stimuleren.
— Thijs Zonneveld (@thijszonneveld) December 6, 2022
Vervolgens doet hij uit de doeken hoe dat er in de praktijk uit zal gaan zien.
Sporter geeft clinic en gaat daarna een deal aan met de klas of school. Hij/zij stelt een doel (een centimeter hoger springen), de klas ook (allemaal een kilometer rennen). Ze houden contact via social media en kijken aan het eind van het jaar of het is gelukt.
— Thijs Zonneveld (@thijszonneveld) December 6, 2022
Zonneveld benadrukt in een laatste tweet dat hij en zijn kompanen er absoluut geen geld aan willen verdienen en ook niet willen concurreren met andere initiatieven om breedtesport/jeugdsport te bevorderen. Hij denkt zelfs dat zijn platform een plek kan zijn waarop alles samen komt en waarop ook bestaande initiatieven kunnen aanhaken.
In het eerste stadium van het initiatief meldden zich al verschillende wielrenners (zowel weg als baan als BMX) aan om mee te werken aan het project.
- Photo Cor Vos © 2014