Professor Bert Blocken over drafting Pogacar: 'Heeft hem zeker tien à twintig seconden tijdswinst opgeleverd'

Er was veel te doen om koersdirecteur Leo van Vliet na afloop van de Amstel Gold Race. Hij was te nadrukkelijk aanwezig in de koers zei men.

Amstel Gold Race 2023 elite

Als Ben Healy op de Geulhemmerweg mede-achtervolger Tom Pidcock achterlaat en hij ineens de nodige tijd goedmaakt op solist Tadej Pogacar lijkt het nog spannend te worden. De Ier heeft momentum en heeft nog een achterstand van om en nabij de twintig seconden. Tot Van Vliet met chauffeur Walter Planckaert een aantal keer dicht voor Pogacar gaat rijden en de voorsprong weer snel groter werd.

Na afloop was er veel kritiek van onder anderen Thijs Zonneveld, Mike Teunissen en Jonathan Vaughters. Zelf was de koersdirecteur zich van geen kwaad bewust, maar aerodynamica-expert en professor Bert Blocken, die ook betrokken is bij Jumbo-Visma, heeft een andere lezing van de finale van de Amstel Gold Race. "Uit een studie blijkt dat wanneer een renner in een rechte lijn achter een auto rijdt, de luchtweerstand opmerkelijk daalt", vertelt hij in gesprek met Knack.

Blocken geeft ook cijfers uit de studie. "Bedraagt de afstand tien meter, dan daalt de luchtweerstand met twintig procent. Is de afstand veertig meter, dan daalt hij nog altijd zeven procent. Het tijdsvoordeel dat die renner daaruit haalt, kan zo enkele seconden per kilometer oplopen."

Na de koers rekende Blocken uit hoeveel Pogacar - waarover hij overigens zegt dat hem geen blaam treft - geprofiteerd heeft. "In de finale heeft hij minstens een kleine twee minuten dicht achter de wagen van de koersdirectie en een motor kunnen rijden, een afstand die varieerde tussen tien à veertig meter. Dat heeft hem minstens tien seconden voordeel opgeleverd. De meest voorzichtige inschatting, want Pogacar was niet altijd in beeld. Ik schat dus in totaal ergens tussen de tien à twintig seconden tijdswinst."

En dan was er ook nog de voorlaatste passage aan de finish. "De auto van koersdirecteur Van Vliet reed amper een tiental meter achter Pogacar. Dat levert een voordeel op omdat de wagen deels de onderdruk achter de renner wegneemt. In dat geval geldt ook: hoe kleiner de afstand tussen de fietser en de auto, hoe groter het volgwageneffect. Hierdoor kon Pogacar ook enkele seconden rapper fietsen."

Nieuws
  • Photo: Dion Kerckhoffs/Cor Vos © 2023