De klimtijdrit op de voorlaatste dag zou wel eens de sleuteletappe van de Giro kunnen worden. Na een vlakke aanloop van zo'n 10 kilometer moeten de renners namelijk de Monte Lussari over, een moordende klim die 7.8 kilometer lang is en stijgt aan een gemiddeld percentage van maar liefst 11.2%. Sommige stukken lopen zelfs op tot 22%!
De Ronde van Frankrijk van 2020 kende een gelijkaardige tijdrit op de voorlaatste dag en dat zorgde toen voor heel wat spektakel. Tadej Pogacar wist er namelijk Primoz Roglic alsnog uit het geel te rijden en zo de jongste na-oorlogse Tourwinnaar te worden.
Twee dagen voor de start van de Giro, lijkt die monsterlijke klimtijdrit nu in het gedrang te komen, zo meldt Sporza. De weg op de loodzware klim zou namelijk te smal zijn om er volgwagens te laten passeren. De organisatie had het idee om in de plaats motoren te laten meerijden met de renners, maar ook dat blijkt nu organisatorisch onmogelijk. En alsof dat nog niet genoeg is, blijkt er op dit moment ook nog eens een dikke laag sneeuw op de klim te liggen!
#Giro, Stage 20 ⛰️⏱️ (Sat, 27/5). Monte Lussari earlier this week (📷). The road is now cleared of snow. Only a limited number of spectators can access the climb on ITT day. Some parts of ascent will be without fans. No cars, motos did some test rides. ➡️ https://t.co/zXceQ86FrV pic.twitter.com/B3txdlvweM
— ammattipyöräily (@ammattipyoraily) April 27, 2023
Remco Evenepoel had de tijdrit al eens verkend en hoopt dat de organisatie met een gelijkaardige tijdrit op de proppen komt. "Het is jammer dat ze nu pas met die beslissing zouden komen. Dit hadden ze al langer kunnen weten."
De UCI stuurde een brief naar de organisatie met de vraag naar een oplossing. Morgen wordt het euvel besproken. Wordt vervolgt!
- Photo LB/RB/Cor Vos © 2020