Lefevere windt er geen doekjes om: 'Ik ben 300 procent tegen deze tijdrit, een circusnummer'

Patrick Lefevere zit nooit verlegen om een mening en ook over de tijdrit van de Giro d'Italia heeft hij iets te zeggen.

Giro dÕItalia 2023 - 106th Edition - stage- 19

In zijn column in Het Nieuwsblad kijkt de excentrieke ploegbaas vooruit op de allesbeslissende tijdrit van de Giro d'Italia. "Al kan je het ook een circusnummer noemen. Ik ga mijn woorden niet wikken: hoe het parkoers nu is uitgetekend, ik ben driehonderd procent tegen. Ik snap de fascinatie met die extreme stijgingspercentages niet. Deze Giro heeft het bewijs geleverd: hoe steiler de berg, hoe vaker die een muis baart."

Wel vertelt Lefevere dat hij tevreden is over de nieuwe voorzitter van de CPA (Cyclistes Professionels Associés, red.): Adam Hansen. "Wielrennen is steeds meer een goed gesyndiceerde sport. Adam Hansen is nog geen drie maanden voorzitter van de CPA en hij is nu al zichtbaarder dan zijn voorganger Gianni Bugno ooit is geweest. In de Giro-etappe naar Crans Montana wilde het peloton een inkorting van de etappe en die hebben ze ook gekregen. Maar dan begrijp ik niet waarom ze de tijdrit van vandaag wel laten passeren."

Remco Evenepoel

Wat Remco Evenepoel had gekund als hij niet ziek was geworden, daar wil Lefevere niet over filosoferen. "Ik ga passen voor die denkoefening. Dirk De Wolf heeft daar zijn mening over, maar ik doe niet mee. Alleen: stel dat Evenepoel vandaag wel de tijdrit rijdt. Maanden hebben we er alles aan gedaan om hem op zijn beste niveau in de Giro te krijgen. Op elk moment - in koers en op trainingsstages - hebben we hem omringd met professionele mensen. Trainers, ploegleiders, verzorgers, voedingsdeskundigen..."

Het zou volgens Lefevere zomaar voor niets kunnen zijn tijdens de tijdrit. "En dan zit er in de tien bepalende slotkilometers een mecanicien op een motor achter hem met een fiets over zijn schouder. Zijn dat de professionele standaarden die je als wielersport wil uitdragen? Ik vind het een farce."

Giro d'Italia
  • Photo: Ilario Biondi/SCA/Cor Vos © 2023