Naar aanleiding van het tragische overlijden van Gino Mäder, in de gevaarlijke afdaling van de Albulapas, woedt de veiligheidsdiscussie weer volop. Velen vinden het bijvoorbeeld onverantwoord om de finishlijn na een afdaling te trekken.
Ook in de Ronde van Frankrijk zullen de renners straks twee keer finishen na een gevaarlijke afdaling. Het gaat om etappe 14, met aankomst in Morzine na de gevaarlijke afdaling van Col de Joux Plane, en etappe 17, met aankomst in Courchevel na de gevaarlijke afdaling van Col de la Loze.
Overleg
Adam Hansen, voorzitter van rennersvakbond CPA, ging daarom in overleg met de ASO, UCI en teams om te bekijken of die etappes niet kunnen gewijzigd worden. Zijn kritiek kreeg gehoor. Het parkoers blijft weliswaar ongewijzigd, maar ASO zal enkele maatregelen nemen om de afdaling te beveiligen.
I am glad to announce that we had a call with @amaurysport, @AigcpOfficial, @UCI_cycling regarding the downhill finishes on stage 14 and 17 @LeTour. ASO will have warning Audio signs well before corners, new ashfelt(which was a main concern for the riders) and barriers with… pic.twitter.com/Bq5WPi8q4v
— Adam Hansen (@HansenAdam) June 29, 2023
Renners waren vooral bezorgd om het slechte asfalt in die afdalingen. ASO heeft met foto's aangetoond dat de weg opnieuw geasfalteerd is.
Verder zullen de renners, ruim voor ze een gevaarlijke bocht moeten nemen, gewaarschuwd worden door signalisatieborden die lawaai maken. Tot slot zullen de afgronden voorzien worden van vangrails met kussens om de renners op te vangen als het toch misloopt. "ASO heeft dit goed aangepakt", vertelt een tevreden Adam Hansen.
- Photo: Nico Vereecken/PN/Cor Vos © 2022