Enthousiasteling maakt grondige analyse WK-parkoers: heel veel steile klimmetjes en slecht wegdek

Alles van het WK-parkoers weten? Na dit artikel kennen de wegen in en rond Glasgow geen geheimen meer voor je.

De Tour is nog maar net voorbij, of het WK staat al voor de deur. Op 6 augustus weten we wie de opvolger wordt van Remco Evenepoel. De selecties van de belangrijkste landen vind je hier. Over het parkoers heb je waarschijnlijk ook al wel wat gelezen, maar zo grondig als de Twitteraar het hieronder voorbeschouwde, ga je het niet snel zien..

Namens het account van Domestique neemt de Belgische Twitteraar @eritropoetina (zijn Twitternaam is de wetenschappelijke naam van EPO..) het parkoers bijna kilometer per kilometer door, waarbij hij natuurlijk vooral de klimmetjes in het lokale rondje doorneemt - maar ook even het slechte wegdek aanstipt. We nemen je samen met @eritropoetina mee naar Schotland!

Eerste 124 kilometer

De aanloop vanuit Edinburgh naar het lokale circuit kent twee klimmen die wat langer zijn dan de korte klimmetjes die de renners voor de kiezen krijgen in Glasgow zelf. Tel dat allemaal bij elkaar op en je komt tot 271 kilometer met bijna 3600 hoogtemeters.

Slecht asfalt

In de afdaling van de tweede klim (Crow Road) waarschuwt @eritropoetina voor slecht asfalt met veel kuilen en ander ongemak. Dat zou ook op de rest van het parkoers een rol kunnen spelen, al is er de afgelopen tijd wel aan het wegdek gewerkt.

— Domestique (@Domestique___) July 31, 2023

Glasgow

Goed, we zijn dus in Glasgow nu. Het rondje lijkt aardig op het EK van 2018, waarin Matteo Trentin de Europese titel greep, voor Mathieu van der Poel en Wout van Aert. Er zijn wel verschillen, en die verschillen maken het vooral een wat zwaarder parkoers. Hieronder alle info over de zeven korte klimmetjes.

Finish

En dan is het alweer tijd om de finishen. Dat gebeurt na twee scherpe bochten. De laatste paar honderd meter gaat het zelfs iets in dalende lijn. Ondertussen zijn de wegwerkers druk bezig de potholes te dichten..

@Eritropoetina concludeert in z'n laatste tweets nog dat het een zeer technisch, explosief en veeleisend parkoers is. Vluchters zijn binnen no time uit het zicht van het peloton. Wat het ook vooral zwaar maakt: vrijwel alle klimmetjes beginnen direct na een bocht en dus vanuit een lagere aanvangssnelheid.

Hij begrijpt dat het parkoers soms wordt vergeleken met een veldrit, maar dan op de weg. En wie is er al wereldkampioen veldrijden...

Achtergrond
  • Beeld: Google Streetview / @domestique