🎥 Met commentaarcabine een berg oprijden? Ook topsport, blijkt uit deze Vuelta-beelden!

In dit filmpje zie je dat niet alleen de wielrenners het zwaar hebben met de bergen in de Vuelta. De vrachtwagenchauffeur moet tot het uiterste gaan.

vuelta

Met morgen de iconische klim naar Lagos de Covadonga op het programma en de vele andere steile beklimmingen is de Vuelta een ware beproeving voor de wielrenners. Dat 'lijden' zien we elke dag in beeld. Maar daarachter is er ook nog de logistiek van een grote ronde, en die krijgen ook het nodige te verduren.

Wat te denken van bijvoorbeeld de vrachtwagenchauffeurs die de commentaarcabines van finishplaats naar finishplaats moeten rijden. Sowieso iedere dag al een behoorlijke klus om dat rondreizende circus weer op de plaats van bestemming te krijgen, maar als er bergen bij komen kijken is het nog heel andere koek.

Op het YouTube-account van Josemaria Lopez staat een filmpje met een samenvatting van wat uitdagingen waarvoor de chauffeurs met de enorme cabines achterop komen te staan. Hij kreeg de beelden ook van een chauffeur die in de Vuelta actief is, dus ze zijn uit eerste hand!

Je ziet de vrachtwagen in omstandigheden waarvan je denkt 'hoe gaat dit in vredesnaam lukken?' toch bovenkomen. De wielrenners zijn artiesten, maar dat geldt evengoed voor de vrachtwagenchauffeurs als je deze beelden zo ziet.

Er rest de vrachtwagenchauffeurs en de renners in de Vuelta nog heel wat klimwerk, want morgen wacht dus een etappe met de bekende Lagos de Covadonga als slotklim, maar daarmee zijn ze er nog lang niet. Woensdag en donderdag is het even wat minder heftig, maar de dagen daarna zijn er op vrijdag en zaterdag nog twee aankomsten bergop. De Vuelta wordt afgesloten met een individuele tijdrit van 24,6 kilometer in en om Madrid. 

Vuelta a España
  • Beeld: screenshot YouTube