Het is je ongetwijfeld opgevallen: Tadej Pogacar is dit seizoen sterker dan ooi. De Sloveen won de Giro fluitend en ook in de Tour won hij met ruime voorsprong - z'n grote concurrent Jonas Vingegaard kende weliswaar een ingewikkelde voorbereiding vanwege zijn zware van in de Ronde van Baskenland, maar toch.
Volgens de mysterieuze Mou, die het wat in de bol is geslagen en het nodig vond bijvoorbeeld Mathieu van der Poel een clown te noemen, hebben we die Pogacar 2.0 te danken aan zeven factoren. Al in februari voorspelde hij dat Pogacar dit seizoen heel sterk voor de dag zou komen dankzij deze zeven veranderingen in z'n professionele leven. We zetten ze voor je op een rijtje.
1) Nieuwe trainer
Tadej Pogacar heeft sinds 2024 niet langer Iñigo San Millan als trainer. De Bask is nu performance manager bij Athletic de Bilbao - en ook nog wel actief bij UAE Team Emirates. Maar Pogacar drong na jaren bij San Millan getraind te hebben aan op een andere trainer en maakt nu gebruik van de diensten van Javier Sola, die eerder al liet zien Adam Yates op oudere leeftijd nog te kunnen verbeteren.
Bij Pogi is dat dus ook gelukt. Naar verluidt schreef San Millan de Sloveen wel erg monotone trainingsprogramma's voor met (veel te) weinig ruimte voor high intensity intervallen. Ook kwam Pogacar vaak heel vermoeid terug van hoogtetstages. Die problemen zijn onder Sola aangepakt en sorteren effect.
2) Pogacar weegt minder
Pogacar zou - als hij in groterondevorm verkeert - twee kilo minder wegen dan eerdere jaren. Hij weegt nu 64 kilo in plaats van 66 kilo. Twee kilo is in een tijd van marginal gains een enorm verschil op beklimmingen. Op klimmen regeren de watts per kilogram en als dat aantal kilogrammen er plotseling twee minder zijn (en het vermogen wel gelijk blijft) kun je zelf de rekensom wel maken...
3) Pogacar heeft echt aan z'n tijdrit en core gewerkt
Natuurlijk was Tadej Pogacar altijd al een prof die heel veel voor z'n vak deed, maar de Sloveen en de ploeg kregen toch weleens het verwijt wat laconiek te zijn, zeker in vergelijking met het precisiewerk van Visma | Lease a Bike. Pogacar teerde misschien wat te veel op z'n talent.
Nou, de 'Tournederlagen' tegen Vingegaard hebben hem en de ploeg schijnbaar aan het denken gezet. Zo werkte hij bijvoorbeeld hard aan z'n tijdrit(positie). Dat gebeurde in Monaco onder leiding van Alexandre Baccili, een fysiotrainer, die Pogacar meer core-oefeningen liet doen zodat hij de positie op z'n tijdritfiets beter vol kan houden - ook op de wegfiets heeft hij profijt van die oefeningen.
4) Hittetraining
De hitte was altijd een zwak punt van Pogacar. In de regen en kou voelde hij zich prima, maar op hete dagen in de Tour - die er vaker zijn dan koude regendagen - was hij kwetsbaar. Hij ging trainen met een coredevice (simpel gezegd een thermometertje) waardoor hij altijd. Hierdoor kreeg hij een beter inzicht in wat zijn lichaam nodig had qua koeling (natuurlijk trainde hij ook meer in hitte).
5) Kortere cranks
Zoals je misschien zelf ook weet als je een racefiets hebt: het steekt nogal nauw qua millimeters met zadelhoogte en andere parameters. Dat geldt ook voor de cranks. Pogacar rijdt dit jaar met veel kortere. Al eerder ging hij van cranks van 172 millimeter naar 170 millimeter. Nu rijdt hij zelfs op cranks van 165 millimeter. Het helpt hem met een effectievere pedaalslag.
6) Nadruk op langere beklimmingen in training
Onder leiding van z'n nieuwe trainer Javier Sola ging Pogacar niet alleen meer op intensiteit trainen, maar kwam de nadruk ook meer op HC-training te liggen, zoals ze het zelf noemden bij UAE. Het trainen op cols van buitencategorie. Op de langere cols kwam Vingegaard toch vaal bovendrijven.
Zeker als er meer lange beklimmingen op één dag waren - de hele strategie van toen nog Jumbo-Visma was daar op afgestemd in de Tour van 2022. Pogacar ging dus naast het kortere intervalwerk ook specifieke HC-blokken inpassen in z'n training.
De tweet van Mou
1.Sola - SanMillan
— mou (@mou55981652) September 20, 2024
2.from 66kg to 64https://t.co/69QjdJmsbo with Alex Baccili in Monaco
4.cranks reduced to 165mm
5.with Baccili work on TT posture
6.core device
7.w/kg from 6.4 to 6.8w/kg on long hills pic.twitter.com/x1zVsigMP2
Pogacar zal over een week de kroon op deze nieuwe aanpak willen zetten met een wereldtitel. Daarna zit zijn seizoen er nog niet op, want ook de Italiaanse semiklassiekers als de Ronde van Emilië staan nog op z'n programma. Hij sluit het seizoen af in de Ronde van Lombardije. Hij kan die koers voor de vierde keer achter elkaar winnen.
- Cor Vos