Hoe kan het dat de Sloveen nog zoveel beter is geworden dan de afgelopen jaren? Overal waar hij start, of het nu Strade Bianche, Luik-Bastenaken-Luik of de Giro d'Italia is, daar wint hij. Zelfs de befaamde tactiek van Team Visma | Lease a Bike om Pogacar te breken in een loodzware etappe waarin een hoog aantal kilojoules verbrand wordt, werkte afgelopen zondag niet.
De vraag hoe dat kan werd eind februari van dit jaar al beantwoord door ene Mou: een persoon die op het forum van Cyclingnews claimde inside-informatie te hebben over Pogacar. Hij kreeg een ban op de website en werd hier en daar uitgelachen, maar met terugwerkende kracht heeft hij in bijna alle dingen gelijk gekregen.
In de etappe naar Plateau de Beille hanteerde de Nederlandse ploeg de slooptactiek weer, maar dit keer zonder de gewenste uitkomst. Kopman Jonas Vingegaard werd gelost tegen het einde van de klim. Ondanks dat de Deen ook zijn persoonlijke records uit de boeken reed. In het kamp van Team Visma | Lease a Bike was men eensgezind: 'Pogacar is op dit moment gewoon beter.'
Na Pogacar zijn prestatie op Plateau de Beille groeide de aandacht voor de 'mysterieuze' Mou, die zegt Kroatisch te zijn en in contact zegt te staan met iemand die heel dicht op het vuur zit. Tijdens de rustige etappe was Mou, inmiddels op X, vooral druk met het antwoorden op vragen van nieuwsgierige Twitteraars.
Matteo Jorgenson
Een van zijn volgers - Tratnikisimo - zette nog eens op een rijtje wat Mou allemaal had gepost in de periode van eind februari tot eind maart, toen Pogacar Strade Bianche na een lange en onwaarschijnlijke solo op zijn naam zette. Niet bemoedigend voor de concurrentie: het verschil tussen de Pogacar van 2023 en die van 2024 is volgens hem even groot als het verschil tussen Matteo Jorgenson van Movistar en die van Team Visma | Lease a Bike.
De mysterieuze Mou leid je naar de antwoorden waarom Pogacar nog zoveel beter is, zo schreef Trouw. Aan de hand van wat Pogacar de voorbije tijd ook heeft gezegd, zoals dat de ploeg amateuristisch was, kun je concluderen dat Mou geen onzin praat. Zeker ook omdat hij voor de seizoensstart voorspelde hoe goed Pogacar zou zijn. Bijna alle cijfers, in alle koersen die hij tot dusver reed, zijn uitgekomen.
Het grote verschil is dat Pogacar sinds dit jaar met trainer Javier Solo werkt en niet meer met Iñigo San Millán. Met die laatste is de relatie niet meer zoals het geweest is, schrijft Mou. Na Luik-Bastenaken-Luik 2023, waarin Pogacar zijn pols brak, is de Sloveen het vertrouwen verloren. Tijdens de opbouw naar de Tour de France kon San Millán zich niet aanpassen aan de omstandigheden en schreef hij simpelweg dezelfde trainingen voor als altijd.
Die trainingen draaiden vooral om trainen in de grijze zone. Dat betekent een hele dag doorbrommen zonder extreem rustige ritjes, maar ook geen intensieve prikkels boven het omslagpunt. Pogacar is in 2024 meer Polarized gaan trainen. Een strategie die ze bij Team Visma | Lease a Bike allang hanteren. Meer rustige duurritten en meer intensieve prikkels.
Daarbij is Pogacar zich gaan focussen op hittetraining, waardoor hij ook boven de 33 graden zijn normale niveau haalt. Dat was volgens Mou namelijk het grote probleem de laatste twee seizoenen in de Tour de France. Hij raakte uitgeput als de temperaturen boven de 33 graden kwamen. Nu daaraan gewerkt is, herstelt Pogacar beter en werkt de strategie van Team Visma | Lease a Bike van de koers hard maken niet meer.
Mou deelde ook nog een aantal andere interessante zaken: Juan Ayuso is het oogappeltje van Matxín en de Spanjaard kan Pogacar niet uitstaan uit jaloezie. Pogacar zou momenteel rond de 63,5 à 64 kilogram zijn, wat lichter dan ooit is. In 2025 rijdt Pogacar normaal de Ronde van Vlaanderen weer. En de kopman staat samen met ploegbaas Mauro Gianetti als enige in direct contact met sjeik Matar.
- Cor Vos