Patrick Lefevere in 'column XXL': 'Jumbo-Visma praatte met Evenepoel, maandag meer duidelijk'

Patrick Lefevere schept in zijn column (enigszins) duidelijk over de fusieplannen tussen zijn ploeg en Jumbo-Visma.

Er zal nog nooit zo zijn uitgekeken naar een column als op deze zaterdag. Patrick Lefevere schrijft wekelijks over het wel en wee in de wielerwereld voor de Vlaamse krant Het Nieuwsblad en in deze week van fusieperikelen van zijn ploeg met Jumbo-Visma kon die natuurlijk niet achterwege blijven.

"Ik had het mij gemakkelijk kunnen maken. ‘Omwille van ziekte geen column deze week’", trapt Lefevere af in de column XXL, die eigenlijk meer een interview is. Maar hij zegt zo niet in elkaar te zitten en dus stelt hij de lezers op de hoogte over de afgelopen roerige week en de (nabije) toekomst, al geeft hij ook aan niet alles te kunnen zeggen wat hij weet.

Maar er staat genoeg informatie die wél het vermelden waar is in de column/interview. We nemen het even puntgewijs met je door hieronder.

Het begin

We beginnen bij het begin in deze warrige fusiesoap. Hoe kwam het zover dat de twee ploegen bij elkaar kwamen. Lefevere geeft er een beknopte uitleg over, waarin het gaat over Genève en Wenen.

"Er is voor de Tour een ontmoeting geweest tussen Zdenek Bakala (grootaandeelhouder ploeg Lefevere, red.) en Robert van der Wallen (Nederlandse miljardair die zetelt in de Raad van Commissarissen van Jumbo-Visma, red.). Dat gebeurde in het kader van OneCycling, een project waarin een aantal topploegen zich willen verenigen om ons in de economie van het wielrennen samen wat sterker te positioneren."

Het klikte tussen Bakala en Van der Wallen en er was bovendien een overleg in Genève bij tussen Bakala en Patrick Evenepoel, de vader van Remco. Daar kwam de onvrede aan de orde van het kamp Evenepoel aan de orde over de ploeg. Dit leidde op de voorlaatste dag van de Tour tot een overleg in Wenen - bent u er nog...?

"Op de voorlaatste dag van de Tour hebben we elkaar gezien, in Wenen dus. Tot mijn verrassing is ook Richard Plugge daar ineens gearriveerd. We hebben een uurtje of zo gepraat en zijn dan teruggevlogen naar Parijs. Daarna is er wat tijd over gegaan. Ik heb er Quick-Step en Soudal bij betrokken. Richard is bij Visma langsgegaan. Tot er op een bepaald moment inderdaad een letter of intent is getekend om samen te gaan."

Personeel

Het plan is nu dus gesmeed, over naar het heden. Wat is het plan? Volgens Lefevere is het de bedoeling dat hij zijn aandelen verkoopt en Bakala, Plugge en Van der Wallen de drie aandeelhouders van de nieuwe ploeg worden. Zoals al uitlekte wordt Plugge in die constellatie de CEO en neemt Lefevere plaats in de Raad van Comissarissen.

Maar het personeel van zijn eigen ploeg is hem lief, wordt duidelijk. "Laat mij duidelijk zeggen: poen pakken en advisor spelen was voor mij het makkelijkste geweest. Ik verkoop en après moi… Maar ik kan je garanderen: zo zit ik niet in elkaar. Mijn personeel, daar ga ik niet licht over."

Tekst gaat verder onder de advertentie

GTST meets Suits

Wat ook duidelijk wordt, is dat er nog een hoop niet duidelijk is. Lefevere beschrijft de fusiebesprekingen als een soort kruising tussen GTST en de populaire advocatenserie Suits.

"Er is nog niet uitgetekend hoe de structuur van de fusieploeg er zou kunnen uitzien. Dat is ook juridische spitstechnologie. Er zijn vergaderingen geweest met zoveel advocaten en raadsmannen dat ik niet meer aan de fusie kon denken, maar alleen nog aan: wie gaat hier de pree (het salaris, red.) van al die mannen betalen."

Volgende logische vraag: op welke licentie gaat de nieuwe ploeg rijden? "Ik kan daar op dit moment geen deftig antwoord op geven. Als er andere mensen om een World Tour-licentie verlegen zitten, kan het een optie zijn om Decolef (de juridische structuur achter Soudal - Quick-Step, red.) te verkopen. Maar dan ben ik alweer voor mijn beurt aan het spreken."

Amazon

En toen kwam er ineens het nieuws dat Plugge en de zijnen Amazon als nieuwe sponsor strikten. Het kwam ook voor Lefevere als een verrassing.

"Blijkbaar is aan Nederlandse zijde één en ander in een stroomversnelling gekomen. Maar ik heb er geen zicht op in welke hoedanigheid Amazon daar aan boord komt. Misschien gaat het om content-creatie, om interne producties, ik weet het niet."

Het zou volgens Lefevere alles nog weer kunnen veranderen. "Feit is: met drie partijen – Soudal, Quick-Step en Visma – kan iedereen ‘verhoudingsgewijs’ zijn plaats vinden. Met Amazon als vierde partij lukt dat niet meer. Voor zover ik weet, was er vorige week nog geen sprake van hun komst. Dus ja, dit kan een gamechanger zijn. Het werpt op zijn minst een ander licht op de zaak."

Tekst gaat verder onder de foto

De S-Works Tarmac, het paradepaardje van Specialized, waar de nieuwe ploeg op zou gaan rijden | Photo: Gregory van Gansen/PN/Cor Vos © 2023

Evenepoel en Specialized/Cervélo

Natuurlijk kan ook de toekomst van Remco Evenepoel niet onbesproken blijven en moet er in geval van fusie een knoop worden doorgehakt over de keuze voor de fiets waarop de ploeg gaat rijden. Over beide is gepraat.

Over Evenepoel zegt Lefevere dit: "Het is uiteraard de bedoeling dat hij aan boord blijft. Ik heb de mensen van Jumbo-Visma gevraagd met hem te praten, wat ondertussen ook is gebeurd.”

En wat betreft de materiaalkeuze is hij ook duidelijk. "Ook zij hebben ondertussen met de overkant gepraat. Richard zal geen fijne boodschap hebben overgebracht naar de Pon-familie (Nederlandse holding die meer dan twintig fietsmerken in beheer heeft, waaronder ook Cervélo, red.). Er is al een en ander beslist, maar voor de rest ligt er ook nog heel veel werk op de plank."

Wordt vervolgd, en wel maandag

Tenslotte laat Lefevere nog weten dat de onzekerheid wat hem betreft allemaal te lang heeft geduurd en er snel duidelijkheid moet komen.

"Kijk, na de letter of intent is het allemaal te lang blijven aanslepen. Maar dit mag geen drie dagen meer blijven duren. Zdenek Bakala vliegt op dit moment naar Europa. Maandag zou er al veel meer duidelijkheid moeten zijn." We gaan het zien...

Achtergrond
  • Beeld: Cor Vos