De Italiaanse krant Gazzetta dello Sport pakte gisteren uit met het bericht dat Wout van Aert niet alleen de Giro zou gaan rijden in 2024, maar zich daarin ook zal gaan richten op een goed klassement. Binnen de ploeg zou men denken dat top 5 haalbaar is.
Of Van Aert ook écht in de Giro zal starten, is niet bevestigd door de ploeg, maar de wat als-vraag houdt wielerkenners wel bezig? Kan het, in deze Giro met relatief veel tijdritkilometers (70 km) en minder hoogtemeters dan voorgaande edities?
Geen crossen
Jim van den Berg is bewegingswetenschapper, de man achter de veelgebruikte trainingsapp JOIN (met daarbij de podcast Beter Worden) en ook trainer van profrenners zoals Taco van der Hoorn en Pascal Eenkhoorn. Hij liet zijn licht schijnen over de mogelijke klassementskansen voor van Van Aert in de Giro. Daarbij komt hij met een mededeling die crossfans niet zal aanspreken...
"Dan zou Van Aert eigenlijk in december en januari al niet het veld in mogen duiken. Die crossen scherpen zijn anaerobe mogelijkheden nog meer aan terwijl hij eigenlijk aeroob zou moeten trainen voor een grote ronde. In plaats van die pittige inspanningen van een uur, zou hij in die periode volumetrainingen moeten afwerken", zegt hij in Het Nieuwsblad.
Tekst gaat verder onder de advertentie
En eigenlijk ook geen Ronde en Roubaix...
Wil hij écht voor het roze gaan, dan moet Van Aert ook de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix skippen, stelt Van den Berg, die ook wel inziet dat zoiets niet echt waarschijnlijk is.
"Ook het volledige voorjaar rijden, past niet in zo’n verhaal. Tussen Parijs-Roubaix en de start van de Giro zit maar een maand. In theorie nog net genoeg om op hoogtestage te gaan, maar na twee maanden koersen meteen weer op trainingskamp gaan en doorpakken met een grote ronde, dat is veel te lang zonder rustperiode."
"Eigenlijk zou Van Aert dan na Milaan-Sanremo al een punt achter zijn voorjaar moeten zetten. Ik kan me niet inbeelden dat ze zo ver willen gaan bij Jumbo-Visma. Dan zouden ze eigenlijk alles van de voorbije jaren een beetje overboord kieperen."
- Photo: Luca Bettini/SCA/Cor Vos © 2023