Echte crosskenners kunnen de profielen van beide banden dromen en ook iedereen die al wat langer/vaker naar de cross kijkt, weet in grote lijnen het verschil wel tussen een Rhino- en een Griphoband.
Rhino vs. Grifo
Maar misschien heb je toch nog wat vragen over beide banden of denk je nu: Rhino? Gripho? Huh? Nou, dan is het natuurlijk een van de taken van een bondscoach om uit te leggen hoe het zit met die banden in het veldrijden. Gerben de Knegt, met een kort college Rhino vs. Grifo...
"Op een Grifo-band zitten lage nopjes, dus als het gras droog is, heb je daar genoeg grip mee. Het is echt een snelle band. De Rhino is echt een modderband, met grofe noppen. Ik durf wel te beweren dat je bij die band 20 tot 30 watt meer moet trappen om even hard te gaan.
"Dat is voor grote renners met vermogen wel op te lossen, maar voor lichtere dames wel een ding. Met een Rhino heb je meer grip, dus als er modder ligt, moet je wel. Maar als het erbij ligt zoals vrijdag, dan kun je prima met een Grifo rijden. Daar heb je op de snelle stukken veel voordeel van, terwijl je op de gladde stukjes iets inlevert", legt De Knegt bij de In De Leiderstrui uit.
Materiaalzone
De Knegt benadrukt nog wel dat we er ook weer niet al te moeilijk over moeten doen, want een pitstop is snel gemaakt. Er staat in de materiaalzone altijd een fiets met twee andere banden erop.
"Er wordt vaak wel iets te veel een ding van gemaakt. Je hebt niet voor niets een materiaalpost. Als je na één of twee rondes denkt dat het anders moet, pak je een andere fiets. Dat zorgt bij de junioren en beloften nog wel voor wat stress."
- Photo: Anton Vos/Cor Vos © 2022