Gianni Moscon haalt uit naar vorige ploeg Astana: 'Als teammanager zou ik zoiets nooit doen'

Gianni Moscon is blij dat hij naar The Wolfpack mag, want bij Astana-Qazaqstan reed hij zichzelf helemaal naar de vaantjes.

Soudal Quick-Step 2024 Team Presentation and Media Day

Deze winter vonden wel wat opmerkelijke transfers plaats. Zo verkaste Primoz Roglic van Jumbo-Visma naar BORA-hansgrohe en maakte Cian Uijtdebroeks de omgekeerde beweging. Nairo Quintana krijgt bij Movistar de kans om zijn carrière te herlanceren en de omstreden Gianni Moscon tekende één seizoen bij Soudal Quick-Step.

De laatste zege van Moscon dateert al van 2021, toen hij nog bij INEOS Grenadiers reed. Datzelfde jaar won hij ei zo na Parijs-Roubaix, maar een valpartij en een lekke band staken daar een stokje voor. In 2022 trok de inmiddels 29-jarige Italiaan naar Astana-Qazaqstan en daar houdt hij een wrang gevoel aan over.

Dat hij bij de ploeg van Aleksandr Vinokoerov geen enkele koers won, heef een duidelijk verklaring. "Ik werd in elke wedstrijd uit de wielen gereden en gaf in veel koersen op, omdat ik nooit op niveau ben geweest", vertelt Moscon aan Sporza. "Nog voor mijn eerste koers voor Astana liep ik een coronabesmetting op. In mijn tweede seizoen brak ik mijn sleutelbeenbreuk in de Tour Down Under.

Onvoldoende herstel

"Kort nadat ik de trainingen had hervat, moest ik telkens weer grote wedstrijden beginnen te rijden. Ik kreeg niet de tijd om volledig te herstellen en met trainingen op niveau te komen. Het was niet de schuld van de dokters. Zij pushten me om niet te koersen. Het probleem lag bij het team."

"Ik wil de verantwoordelijkheid nu niet bij de ploeg leggen. Misschien had Astana niet genoeg renners om de volledige kalender te coveren. Maar als ik de ploegmanager zou zijn, zou ik de renners niet gebruiken om plekjes op te vullen in topkoersen waar je resultaten verwacht."

"Ik zou de renner wat sparen en hem daarna eerst naar kleinere koersen sturen die hij kan winnen. Als je kijkt naar mijn kalender van de laatste twee jaar, zie je dat ik enkel maar grote koersen heb gereden. Met heel veel opgaves als gevolg."

Achtergrond
  • Photo: Nico Vereecken/PN/Cor Vos © 2024