Movistar-baas Unzué heeft drie radicale voorstellen om de wielersport 'menselijker' te maken

Volgens de grote baas van Movistar zouden grote rondes van slechts 15 dagen veel meer spektakel opleveren.

UCI Cycling Gala 2016

Eusebio Unzué is de Spaanse tegenhanger van Patrick Lefevere. De 68-jarige wielergoeroe is al zo'n 40 jaar lang de grote baas van Movistar en haar voorgangers (Caisse d'Epargne, Banesto en Reynolds). In die vier decennia is er volgens hem heel weinig veranderd in de wielersport.

Unzué heeft daarom drie voorstellen om de wielersport te veranderen, 'menselijker' te maken. "Het wielrennen is de meest onbeweeglijke sport die er bestaat”, vertelt hij in de Franse sportkrant L’Equipe. “We blijven dingen doen zoals 40 jaar geleden, toen ik begon. Maak de regels eens wat menselijker. Wees niet zo grof, zo overdreven onmenselijk."

Valpartijen

Een eerste voorstel is om renners die zwaar vallen in een rittenkoers, meteen uit koers te nemen en ze de volgende dag alsnog toestemming te geven om van start te gaan. "Een renner die valt, moet soms zestig of tachtig kilometer afleggen met een gebroken bot om de volgende dag te kunnen starten. Hij kan namelijk pas onderzoeken ondergaan nadat hij de finish haalt en als een dier heeft afgezien."

"Kan dit echt niet menselijker? Is een crash niet voldoende om in een ambulance te stappen en de volgende dag te kunnen starten zonder de rit te hebben uitgereden? We moeten niet, zoals in het voetbal, een wedstrijd stilleggen bij elke val, maar we moeten wel de gezondheid van de renners beter beschermen."

Wissels

Een ander (radicaal) voorstel: renners wisselen als ze in de eerste week van een grote ronde uitvallen. Unzué spreekt uit ervaring want vorig jaar haalde kopman Enric Mas na een zware val zelfs de finish van de openingsetappe in de Tour niet.

"Waarom zouden we dat niet toestaan ​​als er in de eerste week een van je renners moet opgeven? Alle ploegen bereiden zich voor met tien of elf renners, wij laten er op het laatste moment twee of drie thuis en als er een renner valt, heb je dan geen recht op een invaller? Waarom zouden we het niet proberen?"

Kortere grote rondes

Zijn meest radicale voorstel is het inkorten van grote rondes tot 15 dagen. "Dan zouden de beste renners wellicht zowel de Giro, de Tour als de Vuelta rijden”, legt Unzué uit. “Het zou hen voldoende tijd geven om tussendoor te recupereren en competitief te zijn in alle grote rondes. Het zou spektakel creëren waarin de besten meer tegen elkaar zouden koersen."

Achtergrond
  • Photo Cor Vos © 2016