🎥 Volgwagens lijken achter het stuur steeds meer op de cockpit van een vliegtuig

Volgwagens zijn tegenwoordig uitgerust met zoveel snufjes, dat men zich de vraag kan stellen of dat allemaal wel zo veilig is.

In een ver verleden moesten renners nog koersen én denken, maar tegenwoordig wordt dat denkwerk grotendeels aan de ploegleiders in de volgwagen overgelaten. Renners moeten vooral bevelen uitvoeren, instructies opvolgen en hard trappen.

Die ploegleiders beschikken in hun volgwagen over heel wat snufjes om de koers te volgen en te dirigeren. Een radiootje en een scherm bijvoorbeeld. En daar lijken elk jaar apparaatjes, schermen en dergelijke bij te komen. Ook op de achterbank en in de koffer is het erg druk.

Nieuwsgierig hoe die volgwagen er binnenin uitziet? Dan moet je even onderstaande video bekijken! Een mecanicien van Movistar geeft een rondleiding in de Volvo V90 Cross Country (startprijs 76.995 euro!) waar de Spaanse formatie mee rijdt.

(Lees verder onder de video)

Achterbank en koffer

De rondleiding begint op de achterbank. Daar zit één mecaniciens, op de rechterzetel. In geval van materiaalpech moet hij of zij vliegensvlug uit de auto stappen om een wiel/fiets te wisselen of een mechanisch defect op te lossen.

Aan de achterkant van de passagierszetel voor hen, hangt een kleine gereedschapskoffer, een blad met alle deelnemers en hun rugnummer en een 'spiekbriefje' waarop te zien is welke fiets waar staat op het dak van de auto. De fiets van de kopman staat overigens rechts achtereaan het dak, zodat de mecanicien er snel en makkelijk bij kan. Aan de binnenkant van de deur zit materiaal om de fiets mee te reinigen, zoals smeermiddel en een doekje.

In de auto verbruiken ze lang niet zoveel calorieën als in het peloton, maar ook ploegleiders, mecaniciens en verzorgers moeten uiteraard eten. Ze hebben een lunchpakket mee en verorberen dat op een rustig moment, bijvoorbeeld als de vroege vlucht definitief vertrokken is.

Op de achterbank is maar plaats voor één mecaniciens, want in de linkerzetel liggen reservewielen en in het midden ligt een boormachine (om snel een wiel te wisselen) en reserverugnummers, -radiootjes en -batterijen..

Ook de koffer zit helemaal vol. Een grote frigobox gevuld met drinkbussen, gelletjes en andere lekkernijen, neemt de meeste plek in beslag. Die koffer is trouwens bereikbaar en te openen vanaf de achterbank.

Cockpit

Genoeg achterbank en koffer gezien, het is tijd voor de cockpit! De bestuurder en de passagier kunnen via een radio communiceren met hun renners én met andere volgwagens. Via ingebouwde speakers hoort men wat er via de wedstrijdradio gezegd wordt.

Via een mini-tv kan iedereen in de wagen de koers live volgen. De portief directeur volgt via een tablet met Veloviewer alle koersinfo: de route in detail, de breedte van de wegen, de hellingsgraad, van waar de wint waait...

 

Achtergrond
  • Foto: YouTube/Movistar Team