Vingegaard 9e, Uijtdebroeks pas 129e met bizarre helm: 'Zolang we de snelste helm hebben, mogen ze met ons lachen'

Jonas Vingegaard & co knalden tegen de klok met een futuristische helm, maar dat vertaalde zich niet in een goede uitslag.

Het was even schrikken deze ochtend in Lido di Camaiore, bij de start van de openingstijdrit in Tirreno-Adriatico. De renners van Visma - Lease a Bike werden op pad gestuurd met een gloednieuwe, futuristische helm en die viel niet bij iedereen bij te smaken.

Op sociale media was het hilariteit alom. "Handig wel, een helm waar je een kratje pils in kwijt kunt voor onderweg",  reageerde Thijs Zonneveld bijvoorbeeld. Andere grappige reacties kan je hier terugvinden.

Die revolutionaire helm dragen de renners uiteraard niet zomaar. Het zou een flink aerodynamisch voordeel moeten opleveren, maar daar was in de uitslag niet veel van te merken. Jonas Vingegaard werd pas 9e en moest mannen als Jonathan Milan, Antonio Tiberi en Kévin Vauquelin voor zich dulden. Cian Uijtdebroeks zette pas de 129e tijd neer...

Regen

Die tegenvallende prestatie zouden echter vooral met een verkeerde weersvoorspelling te maken hebben. "Jonas en ik zijn allebei vroeg gestart omdat we dachten dat het droog zou zijn”, legt Cian Uijtdebroeks uit aan Het Nieuwsblad. “Helaas begon het van in de start te druppelen en reed ik mijn tijdrit op het moment dat het parkoers het natst lag. Nadat ik was aangekomen, begon de weg opnieuw op te drogen. Dat was best klote.”

"Ze hebben me de helm gegeven met de boodschap dat het een goede is. En ze hebben me gezegd hoe ik mijn hoofd moet houden. Het de bedoeling dat je je hoofd meer achteruit knikt. Daar moet je onderweg op letten, maar vanuit de wagen kreeg ik toch te horen dat het goed was. Het is toch de bedoeling dat het ons sneller doet gaan."

Windtunnel

"De bedoeling van deze helm is een maximale aerodynamica", vertelt Gerard Rietjens, die sinds 2007 als wetenschapper aan het team verbonden is. "Hiervoor hebben we veel uren in de windtunnel gezeten. Eerst met dummies, later met onze renners zelf. Na een proces van aanpassen en bijschaven zijn we uiteindelijk bij dit model uitgekomen."

Rietjens is ervan overtuigd dat renners er sneller mee fietsen. "De analyses in het lab en de windtunnel zijn al gebeurd en laten geen ruimte voor twijfel. Het is wel belangrijk dat je je hoofd in de juiste positie houdt. Als je dat niet doet, dan kan de helm tegen jou gaan werken."

Volgend jaar kopieën?

Dat er op sociale media vooral gelachen wordt met die helm, trekt hij zich niet aan. "Ons maakt het niets uit. Zolang we maar de snelste helm hebben, mogen ze lachen zoveel ze willen. Ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik ben er redelijk zeker van dat er volgend seizoen al een paar kopieën in het peloton te zien zullen zijn."

Achtergrond
  • Foto: X/Team Visma | Lease a Bike