Mathieu Heijboer over tijdrithelm: 'Natuurlijk lachten de jongens erom, maar toen ze de testen zagen, lachten ze om een andere reden'

Er was veel te doen om de nieuwe tijdrithelm van Team Visma | Lease a Bike. Een van de mannen daarachter: Mathieu Heijboer.

Tirreno-Adriatico 2024  - stage 1 (ITT)

In gesprek met In het Wiel gaat hij in op de ontwikkeling ervan. "We willen sneller. We zijn met Giro een helm gaan ontwikkelen die veilig is en die een nieuwe dimensie geeft aan aerodynamica, waardoor we beter gaan presteren in de tijdrit", is de logische uitleg van Heijboer, performance coach bij Team Visma | Lease a Bike.

Luchtweerstand

Er is al veel over gezegd en geschreven. De punt aan de voorkant en de grote achterkant zorgen ervoor dat de helm niet bij iedereen in de smaak valt. "In een tijdritpositie zijn het voorwiel, handen en hoofd de drie eerste elementen die de wind raken, en die bepalen voor een groot deel wat daarna gebeurt met de wind. Als je iets kunt aanpassen waarmee de luchtweerstand verlaagd wordt, dan maak je winst."

"De trend is om de handen dichter naar het gezicht te brengen, maar met deze helm brengen we de helm en het hoofd ook dichter naar de handen. Eigenlijk andersom. Doordat de voorkant van de helm uitsteekt en het vizier schuiner naar beneden zit, breng je de helm dichter naar je handen, waardoor je dat gat ertussen afsluit."

Het grote achtervlak is er om de schouders te verbergen. "Daardoor wordt de lucht om je lichaam heengestuurd en botst het niet tegen je schouders aan. In de praktijk lukt dat niet helemaal, want de schouders zijn over het algemeen iets breder dan de maximale afmetingen van de helm toelaten. Alleen als je het iets kunt bedekken, levert dat ook voordeel op."

Zichtbaarheid

De achterkant loopt volgens Heijboer mooi over rug en schouders, waardoor bewegen makkelijk bewegen is. "Nog belangrijker is dat de zichtbaarheid groter is doordat het vizier groter is. Situaties dat je de hele tijd naar beneden moet kijken om in de houding te blijven, voorkomen we. Renners kunnen vooruit blijven kijken. Dat is ook wat de renners teruggaven toen ze hier voor het eerst mee reden. Ze kunnen beter en verder zien."

De grote vraag: hoeveel winst valt er te behalen met dit ontwerp? "Het is afhankelijk van welke renner je hebt, maar je kunt uitgaan van maximaal een seconde per kilometer. Dat is heel veel. Natuurlijk, er is hard gelachen toen de helm voor het eerst getoond werd. Na de testen lachten ze ook hard, maar dan om een andere reden. Hoeveel het voor Jonas Vingegaard scheelt? Dat antwoord houd ik even tegen mijn borst, haha."

Achtergrond
  • Photo: Tommaso Pelagalli/SCA/Cor Vos © 2024