Jasper Philipsen leek hard op weg naar zijn tweede ritzege op rij in de Tirreno-Adriatico. Dinsdag was hij met grote voorsprong dezelfde in een échte massasprint; gisteren was het een sprint van een iets kleiner peloton. Het verliep voorspoedig tot hij in de slotfase tegen de grond ging.
Volkomen debiel
Een klassieke schuiver, op een enigszins nat wegdek. Volgens Thijs Zonneveld stond die val in de sterren geschreven. De veiligheid van de parkoersen in wielerkoersen is al jaren - zeker sinds de horrorcrash van Fabio Jakobsen in Polen - een thema.
De journalist van het AD en actief wielrenner bij BEAT Cycling is het een doorn in het oog. Ook nu was het parkoers een gotspe volgens Zonneveld. Hij wijdde er na de koers een tweet aan die er niet om loog.
"Volkomen debiele laatste kilometer weer in Tirreno. Hekken met ver uit stekende pootjes, bochten, versmallingen: kroniek van een aangekondigde valpartij", schreef hij direct nadat etappewinnaar Phil Bauhaus over de streep kwam in Italië.
Beelden
In deze beelden kun je zelf oordelen over die laatste kilometer.
https://twitter.com/Eurosport_NL/status/1765389783268721119
Tweet Zonneveld
Volkomen debiele laatste kilometer weer in Tirreno. Hekken met ver uit stekende pootjes, bochten, versmallingen: kroniek van een aangekondigde valpartij.
— Thijs Zonneveld (@thijszonneveld) March 6, 2024
Rit van vandaag
Hoe het parkoers in de Tirreno er vandaag uitziet qua gevaarlijke passages weten we niet, maar we weten wel dat het een berg(achtige) rit is van Torricella Sicura naar Valle Castellana. De renners moeten in de slotfase de San Giacomo bedwingen, een klim van 11 kiolometer die gemiddeld 6,2 procent stijgt. Hij krijgt van de organisatie het predicaat buitencategorie. De streep ligt nog wel 24 (heuvelachtige) kilometers na de top.
Je kijkt de koers op Eurosport 1 of hun digitale kanalen (tegen betaling, zonder reclame-onderbrekingen). De uitzending begint rond de klok van enen en de finish wordt zo rond 15.45 uur verwacht. Daarna kun je in één keer door naar Parijs-Nice.
- Photo: Davy Rietbergen/Cor Vos © 2023