In de podcast In het Wiel keek Thijs Zonneveld terug op het eerste weekend van de Giro d'Italia. De overmacht van Pogacar op Oropa viel in tijd wellicht mee, maar niet in beeld van de koers, aldus Zonneveld. "Hij hoefde niet eens heel diep te gaan, of heel goed te zijn. Je kunt zijn klim van twee kanten bekijken: de hoopvolle kant is dat hij geen minuut wegrijdt en er misschien iets mogelijk is."
"En de niet zo hoopvolle kant, en ik denk dat dat de meest realistische kant is, is dat hij gewoon niet volle bak is gegaan op Oropa."
De tactiek van Pogacar was volgens Zonneveld als volgt: hij slaat een gat en als iedereen uit zijn wiel is, trekt hij nog vijfhonderd meter door om vervolgens rond zijn omslagpunt te gaan rijden. "De beentjes laten draaien, niet meer op zijn trappers staan. Hij gaat heus nog hard, maar het was geen maximale inspanning. Zo heeft hij het ook in Catalonië gedaan. Dit is voor hem de makkelijkste manier: één keer het gat slaan en daarna op cruise control naar boven."
Ben O'Connor
Zo ziet de spaarstand dus eruit volgens Zonneveld. "Als je na de tweede etappe hoorde hoe makkelijk hij sprak... Je hoorde zijn ademhaling. Die gasten na hem moesten in de hekken gaan hangen. Hij stapte van zijn fiets, liep naar zijn tijdritfiets en sprak heel makkelijk een zin uit. Dit gaat hij nog een aantal keren doen in de Giro."
Waar op Oropa Ben O'Connor de aanval van Pogacar wilde volgen, daar gaat dat bij volgende demarrages van de Sloveen niet meer gebeuren, denkt Zonneveld. "Ik vind het tof dat O'Connor probeerde te volgen. De eerste versnelling kon hij mee, maar Pogacar versnelt zo lang tot hij ontploft. Dan ontplof je dus zo hard dat je ook niet aanhaakt in de groep erachter. Niemand gaat hem meer willen volgen."
"Weet je waar het me aan deed denken? Hoe Sven Kramer vijf kilometers won toen hij goed was. Even een rondje 28.0 en 28.1 en dan weer gewoon op cruise control. Een beetje makkelijk gezegd misschien, maar hij reed op zijn drempel. Het deel tot daar kun je redelijk lang volhouden en Pogacar kijkt dus ook veel naar zijn wattages, denk ik."
- Cor Vos