Pogacar rijdt Giro-tijdrit met opmerkelijk snufje: 'Winst van 20 tot 30 seconden'

Manager Joxean Fernández legt uit wat de voordelen van zo'n 'aerobeha' zijn. 

Pogacar

Tadej Pogacar heeft met overmacht de eerste tijdrit in de Giro d'Italia gewonnen. Dat heeft hij in de eerste plaats te danken aan zijn capaciteiten op de fiets, maar ook aan een opmerkelijk snufje. De Sloveen droeg namelijk een 'aerobeha'!

In dit artikel schreven we al eens uitgebreid over de aerobeha en de voordelen ervan. Het gaat om een ondershirt dat op een beha lijkt en een aerodynamisch voordeel oplevert. De renners van UAE Team Emirates reden er vorig jaar al mee, maar toen ging het nog om een model met korte mouwen.

Reliëf vermindert luchtweerstand

De lange mouwen zijn voorzien van verticale strepen reliëf, die zich vastgrijpen aan het koerspak dat erboven ligt. Het oppervlak van het koerspak wordt daardoor ruwer en op die manier wordt de luchtstroom rond de armen 'gemanipuleerd'. Dat creëert een verminderde luchtweerstand.

"Het effect is hetzelfde als een golfbal met zijn perforaties", legt Joxean Fernández uit aan AS. "Het leidt de luchtstroom om en zorgt ervoor dat deze niet stagneert bij de rug, maar eerder continuïteit biedt. Daardoor heeft de coureur een betere CDA (waarde die aangeeft hoe aerodynamisch een renner op zijn/haar fiets zit).

'20 tot 30 seconden winst'

Het aerodynamisch voordeel manifesteert zich vooral op het vlakke, wanneer de snelheid zeer hoog ligt. "Als een wielrenner een CDA heeft van 0,18 en je slaagt erin deze te verlagen naar 0,16, dan vertaalt zich dat in een winst van twintig tot dertig seconden in een tijdrit zoals die van Perugia."

'Ook bespaar je tien watt, omdat je een lagere CDA hebt. Door die energiebesparing op de vlakkere stroken, kan je met meer power in de benen aan een klim beginnen, zoals in die eerste tijdrit. Bergop verliest het CDA namelijk haar waarde."

Dat het om een ondershirt en geen gewoon shirt gaat, heeft tet maken met de strenge regelgeving van de UCI. Artikel 1.3.033 stelt namelijk dat wielerkledij de morfologie van een renner niet mag wijzigen. Wedstrijdkledij mag enkel 'essentiële' onderdelen bevatten. Met de aerobeha wordt die regel omzeilt, want het betreft een apart kledingstuk dat onder de wedstrijdkledij wordt gedragen.

De renners van de Emiratenploeg zijn niet de enige in het peloton die een aerobeha dragen, maar niet iedereen is overtuigd van het voordeel. Bij Visma - Lease a Bike en Alpecin-Deceuninck maken ze er bijvoorbeeld nog geen gebruik van.