Tadej Pogacar reed zondag de 'concurrentie' op een hoop in de Koninginnenrit van de Giro. Hij reed in 14 kilometer een kleine drie minuten weg bij de andere klassementsmannen en raapte met speels gemak koploper Nairo Quintana op, nog voor het slotklimmetje naar de skipiste nabij Livigno begon.
Geflagged
Vooral op de Passo di Foscagno brommerde Pogacar flink door. We lieten al zien dat hij daar vier kilometer per uur harder reed dan z'n concurrenten. Omdat de Sloveen deze Giro ook al z'n etappes op Strava zet, pakte hij op het sociale fietsmedium uiteraard de nodige kommetjes, waaronder het segment met de naam 'Foscagno 2nd half'.
Dat segmentje van 8,13 kilometer met een stijgingspercentage van 5,9 procent komt ongeveer overeen met het moment waarop Pogi wegreed. Hij ging er 27 kilometer per uur en deed er dus 18 minuten en 3 seconden over. Daarmee is hij in het klassement op Strava nu meer dan twee minuten sneller dan nummer twee Steff Cras (die niet in de Giro is, maar zijn tijd op een ander moment reed).
Vermoedelijk was het niet Cras zelf, maar iemand op Strava vond die twee minuten verschil en andere prestaties van Pogacar wat te gortig: zijn activiteit werd geflagged - flaggen is iets wat Strava heeft ingebouwd om mensen die bijvoorbeeld hun Strava in de auto aanzetten en zo op kommetjesjacht gaan.
Pogi zelf kon er wel mee lachen. Bij z'n Strava-post zette hij in de ondertitel 'Who TF flagged me', met een hoop emoji erbij.“Het was een ‘funny’ moment om dat te zien”, liet Pogacar op de rustdag nog weten. "Ik vind het juist goed dat via Strava de mensen kunnen zien hoe snel we op de iconische bergen rijden. Dan kunnen ze onze tijden goed vergelijken. Later zijn er op mijn Strava-file van die roemruchte rit heel veel kuddo’s binnen gekomen. Heel veel mensen reageerden enthousiast."
De Strava-post
Nog meer kommetjes vandaag?
Vandaag kan Pogacar weer voor wat kommetjes gaan op Strava, want er staat wederom een zware bergrit op het programma die de renners van de Alpen naar de Dolomieten brengt.
Aanvankelijk zou dat via de gehele Stelvio gebeuren, maar in de afdaling naar Prato is de weg stuk en is er lawinegevaar. Daarom nemen de renners nu de afslag naar de Umbrailpas om via Zwitserland naar het dorpje aan de voet van de Stelvio te rijden.
In de laatste 35 kilometer van de 206 kilometer lange rit gaat het eigenlijk alleen maar bergop. De laatste twee kilometer is het weer loeisteil, met een gemiddeld stijgingspercentage van maar liefst 11,8 procent.
- Cor Vos