UCI voert gele kaarten (en bijhorende schorsingen) in, verdwijnen binnenkort de oortjes?

De UCI denkt na over een hele hoop maatregelen om de veiligheid in het peloton te verhogen.

peloton

De UCI gaat vanaf 1 januari 2025 een streng systeem met gele kaarten invoeren. Dat laat de Internationale Wielerunie weten in een persbericht. Vanaf 1 augustus 2024 gaat een testfase in tijdens professionele wedstrijden voor mannen en vrouwen.

Het gaat evenwel niet om fysieke gele kaarten zoals in het voetbal, maar om meldingen in het wedstrijdcommuniqué na afloop van elke wedstrijd. De straf kan uitgedeeld worden aan iedereen die tot het wedstrijdkonvooi behoort, van renners tot ploegleiders en fotografen.

SafeR, een project dat ervoor moet zorgen dat het aantal zware valpartijen drastisch verlaagt, vormde de aanleiding van het systeem van gele kaarten. "Het systeem is erop gericht om al deze mensen verantwoordelijker te maken, door slecht gedrag in de loop van de tijd te monitoren en zo respectvol gedrag aan te moedigen", klinkt het.

Vanaf 1 januari 2025

In die testfase blijft het huidige strafsysteem (boetes, aftrek van UCI-punten, diskwalificaties...) van toepassing. Een gele kaart levert geen extra sanctie op. Vanaf 1 januari 2025 wordt het systeem wel officieel ingevoerd en kunnen gele kaarten strenge sancties opleveren.

Twee gele kaarten in een eendagskoers of rittenkoers levert een diskwalificatie + zeven dagen schorsing op. Drie gele kaarten in een periode van 30 dagen is goed voor 14 dagen schorsing. Wie in een periode van één jaar erin slaagt om zes gele kaarten te verzamelen, mag 30 dagen lang zijn of haar fiets aan de kant zetten.

Overige maatregelen

Verder laat de UCI weten dat de radiocommunicatie tussen renners en volgwagen mogelijk op de schop gaat. Het gebruik van oortjes tijdens de koers is al langer voer voor discussie omdat het voor te veel afleiding en druk bij renners zorgt.

De UCI gaat dit seizoen nog enkele wedstrijden selecteren waarbij het aantal renners dat gebruik kan maken van radiocommunicatie beperkt wordt. Op basis van de effecten en feedback van alle belanghebbenden zullen dan maatregelen overwegen worden.

Een andere maatregel die de UCI overweegt is het versoepelen van de 3 kilometer-regel. Dat is een zone van drie kilometer voor de finish waarin het tijdsverlies door pech (materiaalpech of val) ongedaan gemaakt wordt.

Die 'veilige zone' zou opgeschoven worden naar vijf kilometer voor de finish, om een stormloop richting 'de boog' (start van de veilige zone) te vermijden. Tot slot zal de berekening van tijdsverschillen bij een massasprint herbekeken worden. (marge van 3 seconden ipv 1 seconde).

Nieuws
  • Cor Vos