Tour | De Galibier (van de andere kant)! Alles wat je moet weten over etappe 4: Pinerolo-Valloire

Hieronder vind je alle informatie over de Tour-etappe die vandaag op het programma staat! We zetten alles voor je op een rijtje.

etappe 4 tour

Parkoers en wielergeschiedenis

Nee, de Alpen associeer je niet meteen met de eerste week van de Tour de France. Al doet de organisatie achter de ronde niet meer wat het vroeger vaak deed: een eerste week met minstens vijf sprintkansen. Na de uitdagende etappes in Italië is ook de eerste rit op Franse bodem eentje die veel renners angst inboezemt.

De 138 kilometers door de Alpen staan garant voor spektakel. Al vanuit de start loopt het lichtjes omhoog en na zo’n tien kilometer begint de klim naar Sestrière. Zo’n veertig kilometer aan 3,8 procent. Geen klim om grote verschillen te maken, maar de renners gaan wel een eerste keer boven de tweeduizend meter hoogte.

Dat gebeurt later nog een keer. Sterker nog, de renners gaan zelfs ruim boven de 2500 meter hoogte. Op de top van de Col du Galibier wacht de Souvenir Henri Desgrange voor de renner die als eerste boven is. De Galibier wordt beklommen vanuit de Col du Lautaret.

Ook hier zullen de stijgingspercentages niet heel hoog de lucht inschieten, maar is de lengte van de klim wél ontmoedigend. De laatste anderhalve kilometer van de Galibier gaan de stijgingspercentages alsnog de hoogte in, want die loopt aan zo’n 8,5 procent. Een moment om aan te vallen, maar of het veel zin heeft, is afwachten. Er volgt namelijk nog een afdaling van bijna twintig kilometer.

Geschiedenis

Vaak in de geschiedenis van de Tour de France zorgde de Col du Galibier voor een prachtig schouwspel. De berg in de Alpen is tientallen keren beklommen door het Tourpeloton. Wat de Tourmalet in de Pyreneeën is, is de Galibier in de Alpen. Het is een klassieker.

Toch was de Galibier ook de locatie van minder mooie momenten in de Tourgeschiedenis. Het zorgde voor de eerste dode renner in de Tour de France. In 1935 kwam de Bask Francisco Cepeda hard ten val in de afdaling van de berg. Daarbij liep hij een schedelbasisfractuur op. Cepeda overleed een paar dagen later. Dat is in elk geval het officiële verhaal, want een achterneefje van Cepeda besloot jaren later een onderzoek naar de dood van de wielrenner te starten.

Op basis van oude kranten en documenten uit het rijksarchief van Grenoble kwam hij erachter dat er bij de dodelijke val van Cepeda een rode auto betrokken was. Dit zou zijn bevestigd door twee ooggetuigen. Zelfs de Galibier was niet de plaats des onheils volgens het onderzoek, want Cepeda zou dodelijk zijn verongelukt vijftig kilometer verder in Rioupéroux. Een dodelijk ongeluk vol met mysterie dus.

Streek

Na ruim tachtig kilometer rijden de renners door Briançon. Een van de hoogstgelegen steden in Europa en bekend omdat het altijd een belangrijke militaire functie heeft gehad. De vestingwerken en forten bewaakten namelijk de toegangsweg over de Alpen. Deze bekende vestingwerken, die op de Werelderfgoedlijst staan, zijn in de achttiende eeuw gebouwd door Vauban.

Vauban is Sébastien Le Prestre de Vauban, die in de tijd van Lodewijk XIV bouwmeester was en zich specialiseerde in vestingwerken. Die van Briançon zijn bekend, maar die werken zijn lang de enige niet in Frankrijk. In totaal staan er twaalf werken van Vauban op de Werelderfgoedlijst. Andere bekende werken staan in onder meer Arras, Longwy en Besançon.

Profiel van de etappe

Profiel Galibier

Onze favorieten

TV

Je hebt voor de Tour de France de keuze uit drie zenders: de NOS, Sporza en Eurosport. Sommige ritten worden integraal uitgezonden, zoals het openingsweekend. Maar als je niks van de finale wil missen moet je sowieso toch rond een uurtje of half vijf wel voor de buis of livestream zitten, want de finish is steeds zo rond de klok van half zes.

's Avonds kun je kijken naar De Avondetappe, eerst nog na de EK-uitzendingen van de NOS. Vive le Velo op Sporza begint pas als het EK is afgelopen. Er zijn natuurlijk ook honderdmiljoenmiljard podcasts waar je naar kunt luisteren...