In de podcast In het Wiel vertelde hij over de sprint, die werd gewonnen door Jasper Philipsen. De Belg werd uitstekend geloodst door zijn ploeg Alpecin-Deceuninck. "Er zit zoveel vermogen in die trein", aldus Zonneveld. "Zoveel snelle gasten achter elkaar."
In de begin van de sprint deden Jonas Rickaert en Robbe Ghys hun werk. Zonneveld: "En dan heb je Van der Poel nog als laatste man in de trein... Onze collega Daan Hakkenberg stuurde een foto van Mathieu zijn fietscomputer. Dat hij de laatste twintig seconden nog even boven de duizend watt eruit trok. Het is briljant als je zo'n gast in de ploeg hebt."
Voor de cijferfetisjisten een klein inkijkje in de lead put van Mathieu van der Poel. pic.twitter.com/a1195HHKfF
— Daan Hakkenberg (@daanhakkenberg) July 9, 2024
"Dat hij na het optrekken, na al het positioneren nog even duizend watt eruit kan trekken. Hij reikte hem op een zilveren blaadje aan. Philipsen had ook nog de mazzel dat Ackermann en Gaviria in zijn wiel zaten. Die komen er sowieso niet overheen. Dat was een soort buffer naar Bini, die er natuurlijk ook niet zomaar overheen komt."
Bochtige finale
Niki Terpstra, die ook in de podcast zat, viel het op dat dit soort finales Alpecin-Deceuninck goed liggen. "Met die bochtige finales zijn ze altijd goed. De timing is dan heel anders dan op een rechte weg. Je moet er eerder zitten en als je er eenmaal zit, gaan de anderen je niet snel meer passeren."
De ploeg had het volledig op orde. "De timing die ze hadden was perfect. En dan heet je laatste lanceerplatform ook nog Mathieu van der Poel. Vervolgens was Philipsen ook echt de snelste. Het zag er heel simpel uit, maar hij maakt het heel knap af."
Het maximaal vermogen van Van der Poel was als volgt. Over drie seconden trapte hij 1461 watt weg, over vijf seconden 1450 watt en over twintig seconden 1059 watt.
- Cor Vos