Cees Bol was er afgelopen zomer bij toen Mark Cavendish in de Tour de France het etapperecord van Eddy Merckx uit de boeken reed. De Nederlander en de Brit rijden n a het klappen van het wielerproject van Jerome Pineau voor Astana en in 2025 komen er nog veel meer Nederlanders naar de ploeg.
Iets flexibeler dan Bol gewend was
Ide Schelling rijdt al bij de ploeg dit seizoen en vanaf 2025 krijgen Bol en Schelling gezelschap van een veteraan en een jonge Nederlandse renner. Wout Poels komt over van Bahrain Victrourious, terwijl Visma Lease a Bike-belofte (en de vriend van Puck Pieterse) Darren van Bekkum zijn eerste WorldTour-contract tekende bij de ploeg. Een klein Nederlands bolwerkje dus - vrij letterlijk met Cees Bol aan boord.
Wij hebben nogal eens het beeld dat het maar een beetje een zootje ongeregeld is bij Astana, maar de Noord-Hollander weerspreekt dat bij ons in het magazine. Er is een omslag gemaakt bij de ploeg van Vinokoerov.
"In 2024 is het dan wel een stuk professioneler en moderner aangepakt, maar een aantal andere dingen is nog old skool. In positieve zin. De stafleden zijn er écht om renners te helpen. Als je laat in de avond nog een uur massage nodig hebt, wordt dat voor je geregeld. Het is allemaal net iets flexibeler dan ik gewend was. Dat zorgt soms misschien voor logistieke problemen, maar de renners staan gewoon voorop en er wordt niet telkens naar het bredere plaatje gekeken."
Bol moest eerder veel zelf regelen
Bol geeft aan dat het in 2023 nog wel echt andere koek was bij de lichtblauwe formatie. Je hebt bij Astana meer vrijheid dan bij bijvoorbeeld Visma | Lease a Bike, maar je hoeft het niet meer allemaal zelf te regelen.
"Het is niet dat ik me ermee heb bemoeid, maar als ik denk dat bepaalde dingen anders kunnen dan laat ik het weten. Dat was vorig jaar vaker het geval. Ik kreeg toen de ruimte om me voor te bereiden zoals ik wilde, maar moest veel meer zelf organiseren.
- Cor Vos